onsdag 21. juli 2010

Sprint

Sprint, ja for det er DET den lille gule egentlig burde hete.
Som et lite lyn farer han gjennom dagen. Løper og løper og løper.
Jager fanden gjennom skogen og spurter frem og tilbake gjennom terrenget. Over bakkar og berg ut mot havet ;)
Livet ER å løpe for Ember, og spise selvfølgelig!!!

Å si det er mye ”løp” i beina hans tror jeg vil være en underdrivelse.
Ved nåværende tidspunkt finnes det nemlig KUN et gir, det 6! Dersom han ikke befinner seg her ligger han rett ut og sover… har funnet den berømmelige AV- knappen!

For meg er dette en ny opplevelse. Det er kjempegøy å ha en hund med ”spring i beina”!
Det har mange positive sider, men det følger helt klart også med noen utfordringer.
Ember lar seg ofte totalt oppsluke av det å løpe, løpe og utforske, og før jeg vet ordet av det ser jeg han forsvinne over horisonten.

Igår fikk han være med og tråkke terreng for runderingen. Han surra rundt oss i starten, men ble deretter både djerv og oppslukt av det å løpe. Jeg har sett tendensene før, men var ikke forberedt og hadde derfor ikke med meg belønninger for å belønne "føljsamhet". Gang på gang forsvant den lille gule ut av synsvidde.. som en liten pil gjennom luften.
Jeg fikk assosiasjoner til min fars turer med familiens stående fuglehund. Pappa går vel egentlig for det meste alene, men vet at hunden befinner seg et eller annet sted uti skauen der en plass ;)

Ember har forsåvidt vært flink til å holde seg i nærheten i boligområdet og på turer andre steder enn i Skogen. Men i Skogen er det altså mange fristelser som lokker han ut!!
Jeg har bestemt meg for å ta tak i dette først som sist.

Planen er som følger:

  • Fortsette å belønne det at han frivillig søker opp meg på tur. DVS alle "løsturer", de turene han går uten bånd.
  • Ta han med ut ALENE i skogen. Ha med maten hans og andre mer spennende belønninger, både spiselige og leker. (så fort magen hans blir HELT bra). Ikke gå så langt men fokusere på å få belønnet "føljsamhet". MANGE belønninger, med lave kriterier. Det holder at han sender meg et raskt blikk.
  • Han skal bli værende hos meg, med kontinuelige belønninger her, til han får "værsegod" ut å løpe ut i skogen igjen
  • Dersom han forsvinner utenfor mitt synsfelt skal jeg gjemme meg bak en busk el liknende. Slik at han må jobbe litt ekstra for å finne meg. (Jeg har aldri behøvet å gjøre dette tidligere med en hund, men har hørt andre gjør dette med suksess. Så det skader vel ikke å forsøke!?)
  • Når vi ikke trener på dette SKAL han gå i bånd! Det er enten treningstur eller båndtur.

Jeg satser på å slippe å benytte langline, men hvis det ikke blir merkbart bedre på 3-4 slike småturer i skogen har jeg som backup plan å MÅTTE kontrollere løpingens forsterkende effekt.

Ja dette skal bli spennende :)

Max'en løp forsåvidt også løpt fælt, men det mer systematisk under runderingspasset igår kveld. Jeg syntes kroppen hans har blitt fryktelig mye bedre, noe jeg også merket igår. Han dundrer gjennom skogen så bakken rister og har en utholdenhet jeg lar meg imponere over!

Og OM han syntes det er artig!!!! Jeg håper og satser på at det skal bli noe jevnlige runderings treninger framover, dette fordi jeg hittil har syntes Maximus har tatt dette kjempe raskt og sikkert hadde blitt en meget god runderingshund!
Her er det bare å bestemme seg for meldingsform og innføre dette snarlig!

Yippiiii... det er så GØY å trene hund! :)

6 kommentarer:

Kari Anne sa...

Puster lettet ut og slår meg til ro med at andre jaktlabradorer også har løp i beina. Gu'hjelpemegvel som Emilen springer rundt hushjørnene her! Det er nesten som han ikke KAN gå rolig eller trave... Og så fort som det går! :-)

Og Emil er nå 54 over skuldrene framme og 55-56 bak... Will it ever end?? :-)

Nina sa...

Herrigud Kari Anne.. da er han allerede nesten som en liten riesen!!!!!!!
(60-70cm)
Hahahahaha... det betrygger kanskje ikke ;)

Kari Anne sa...

Nei, ikke betryggende i det hele tatt! Jeg ville jo ha en mindre hund enn jeg hadde, for Ayla er 65 cm høy. Det er bare 11 cm til, det! :-)

Han blir vel så stor som han blir, tenker jeg... Han ser så voksen ut allerede, så det er ikke alltid like lett å huske at han bare er valpen fremdeles..

Nina sa...

Jo men du... husk at det uansett blir en helt annen kropp. kanskje like høy, men smalere og lettere!! :) En skikkelig atlet :)
Blir så bra atte!!

Kari Anne sa...

Ja, han blir helt topp uansett, han :-) Jeg er så spent på hvordan han blir som voksen hund... Når han er så herlig nå ;-)

Og om bare tre uker begynner vi på grunnkurset til Siv, hvilket jeg gleder meg sinnsykt til! Skal bli godt å komme i gang :-)

Har du målt Ember over skuldrene?

Lone sa...

Akk, hvor mange ganger har jeg ikke sittet og gjemt meg i skogen og ventet på at hunden skulle finne meg... Det funker! :)