torsdag 16. september 2010

Ember, status og plan

Som den sysyematiker jeg er :/ føler jeg et visst behov for å strukturere meg litt.
Det HAR blitt endel trening på Ember, men jeg er ikke flink nok til å trene målrettet. Jeg gjør litt av hvert, fordi jeg syntes det er artig og fordi jeg har en vag følelse av at det er det riktige å ta tak i på det daværende tidspunkt. Jeg har IKKE vært flink nok til å hverken planlegge øktene med konkrete mål eller evaluere treningene i etterkant.
Vel, det første steget må vel være å få oversikt over hvor vi står idag og deretter konkretisere målsetninger for tiden framover. Ikke bare trene i hytt og gevær uten mål og mening ;)

Status Ember pr. 16.09

  • Belønninger- både jaktlek, kamplek og godbiter er stas
  • Signalkontroll på Fri / Værsegod
  • God innkalling i div. miljø med div. forstyrrelser
  • God fart på jaktinnkallinger
  • Signalkontroll på sitt og dekk
    (kan fortsatt "gutse" enkelte ganger, når de presenteres i en og samme signalkontroll økt, men fungerer stort sett bra.)
  • Holde posisjonen i sitt og dekk med og uten forstyrrelser, over en liten periode
  • Avlevere leke/ andre gjenstander i hånden (valpe apport)
  • God bakpartskontroll
  • Fri ved fot en liten strekke med god attityd (et fåtall meter) Holder fin posisjon, enn sålenge ;)
  • Forståelse på å velge bort forstyrrelser
  • Forståelse på å jobbe for avstandsbelønninger.
  • Flyt på stå i front (hoppstå)
  • Flyt på utgangsstillinger
  • Flyt og godt grep om apport
  • Kan holde apporten muse stille med omvendt lokking.
  • Begynnende forståelse for holdter
  • Høyre forflyttning på planke (skal bli høyte forflyttning i fri ved fot)

Føler tiden er inne til å sette mange av disse del-momentene mer i system og innføre mer "formelle" rammer. Jeg fikk dette tipset av Thomas allerede tidlig i august, men uten klare målsetninger for treningen har jeg latt dette seile sin egen sjø. Nå er det på tide å ta seg selv i nakkeskinnet!

MÅLSETNINGER FOR TRENINGEN 2 UKER FRAM I TID

  • Skape forståelse for "bus" og verdi for mer sosiale belønninger
  • Sette signal på "hoppstå" og "utgangsstilling".
  • Legge på mer formelle rammer på "holde posisjon" i sitt og dekk.
    Jeg skal kunne gå inntil hunden i frivillig posisjon (slik at den ender på venstre side), gå ifra og bli stående her i 15sek før belønning.
    Innføre "tannvisning"- men forstyrrelser som gjøres av treningsmakker. Makker skal bl.a kunne prøve å "lure" den ut av posisjon og deretter ta på hunden mens den fremdeles holder sin posisjon. Først med omvendt tlokking, så uten.
  • Jeg skal jobbe med forflyttninger til høyre (få disse også av planken) og jobbe med rygge-forflyttninger. Dette for å skape ytterligere forståelse for posisjon.

Dette tror jeg er mer enn nok for de neste to ukene. :/

Andre mål som vil være prioritert i tiden framover er:

  • Fortsette å utvikle leken, dette blandt annet for å få opp fart og intensitet i de momentene Ember til nå har måttet "tenke litt etter". Dette gjelder spes. sitt og dekk til nå.... men sikkert også stå og utgangsstillingen når vi innfører signal på disse.
    Vi har jobbet endel med signalkontrollen den seneste tiden, noe som har gjort at Ember har lagt inn en liten tenkepause før momentet. Det er vel og bra at han konsentrerer seg og tenker etter, men nå er vi altså tilbake til flyt for å få opp hurtigheten og intensiteten i momentet. Flere og raske repetisjoner av samme atferd, belønnet med heftig lek.
  • Jobbe med eksplosive starter, og etterhvert kjede disse inn i en inngang til utgangsstilling.
  • Jobbe med å utvikle "stadgan". Kunne holde denne over lengre perioder.
  • Jobbe med å generalisere sitt- dekk og stå. Blandt annet kunne innføre dette i baklengs marsj. Forlengs på stå?
  • Jobbe videre med stegforflyttninger.
    (2-3 steg til siden, både høyre og venstre, samt bakover) Jeg vil ha gode forflyttninger før jeg begynner å øke strekken fvf.
  • Jobbe videre med den formelle apporten.
  • Avstandsdirigering.
    Først og fremst MÅ jeg innføre frivillige sitter-dekker og stå også på avstand. Har gjort meg selv den bjørnetjenesten å ikke generalisere disse atferdene godt nok.
    Deretter med signal, signalene skal gjelde også på avstand. Samtidig med dette skal det jobbes med frivillige posisjons skifter. Disse skal fanges og fåes på flyt. Vil prioritere "sitt opp" og stå fra dekk da Ember allerede tilbyr en fin bakoversitt.
  • OG SIST MEN IKKE MINST: Innføre små kjeder!

Takk og pris at jeg har bestilt fine treningsdagbøker til gutta, slik at jeg får muligheten til å holde god oversikt på alt dette! :) Jeg skal bli kjempeflink til å benytte meg av bøkene når de først kommer i posten. Bare se så fine de er:


5 kommentarer:

Kerstin sa...

Åh Herregud..... så duktig du är, Nina!!!
När jag läser vad du skrivit här så får nog Emmet stanna i bilen på träffen.... ;-) Hon kan verkligen inte ALLS något av detta.
Du m.fl. likasinnade valpköpare får nog ta över träningen på träffen, verkar det som... ;-)

Ses!
Kerstin

Nina sa...

Du skjønte at det bare var øverste avsnittet, det over første bilde, at Ember kan hva? Resten er mål.

Og vi kan INGEN TING jamført med hva andre av dine valpekjøpere har fått til på ¨dette tidspunkt! Er det noen som skal ta over treningen er det ikke meg!!

Men Emmet er sikkert jätteduktig på flere "jaktlige" ting. Vi har inte fått tränat jakten overhodet. Shame on me!! :/
Men det er jo nettopp derfor vi kommer til deg, og gleder oss MASSE til kenneltreff. Vi vil träna massor med jaktlige greier og få masser av inspirasjon. Noe jeg VET du er den rette til å gi oss alle! :)

Anonym sa...

Kjempefine treningsbøker! Høres bra ut dette, Nina! Sender bare Eine nedover for litt gjennomgang ;)

Nina sa...

Ja bare si ifra når han lander på Gardemoen ;)
Eller ENDA BEDRE: Når DERE lander på gardemoen. Ledig gjesterom hos meg vettu :D

Anneli sa...

Jeg har lyst til å være med på jakttrening. Ikke for at jeg har tenkt til å drive med det, men morsomt å utvide horisonten litt, aaaaner ikke hva det er snakk om i det hele tatt:)