mandag 6. september 2010

Eva Bodfäldt

Jeg har vært så heldig å få gå kurs med Eva Bodfäldt denne helgen.
For å hoppe uti det med en gang: ila dette kurset har jeg kommet til den erkjennelsen at jeg ikke lenger vil sette meg selv i bås med hensyn til hva jeg kaller meg selv som hundetrener.
Fokus på hundens eget initiativ og frivillige atferder vil fremdeles bestå som helt grunnleggende i min treningsfilosofi, men jeg ønsker ikke å sette så klarer rammer for megselv, slik jeg har gjort tidligere. Disse faste rammene for "Does and dont's" tror jeg til syvende og sist kun setter en effektiv stopper for utvikle seg videre. Faren for å gå glipp av en hel del meget spennende "tenk" rundt trening av hund blir stor. Jeg mener for all del ikke at jeg skal gape over alt, grunnfilosofien om positiv trening og hundens eget initiativ står fremdeles grunnsolid, men jeg ønsker herved å ta inn nye impulser og prøve ut nye tankerekker.. til tross for at disse i første øyensyn ikke virker "klikkerske" ;)
Jeg ønsker å lage min EGEN tanke, mitt eget tenkesett. Gjøre treningen MIN i motsetning til kun en oppskrift lånt av andre.

Foto tatt av Ellen Christensen: Gjør MIN egen tanke ;)

Ja, dette var nok det aller viktigste som skjedde denne helgen. Og denne erkjennelsen er jeg ikke så rent lite stolt av heller, selv om det sikkert høres litt flåsete ut. Tror det først er når man begynner å bli trygg på egne ferdigheter og egne tanker at man endelig tør å slippe oppskriftene man har "lånt av andre" og gjøre/modifisere disse til ens egne! :)

Tre aspekter ved Eva's filosofi jeg har lyst til å dra med meg videre var hennes tanker rundt variere belønninger, det å ikke falle inn i steriotype mønstre, sosiale belønninger/bus og passivitet.
For de av dere som har tolket det jeg har skrevet ovenfor som om Evas tanker ikke passer innenfor "klickertenket" vil desverre bli litt skuffet nå. Alle de tankene jeg har lyst til å dra med meg videre vil passe meget godt inn hos flere av de som trener etter disse prinsippene,men ikke hos alle.

Eva fokuserer MYE på å dra inn forstyrrelser i treningen fra starten, alledere før atferden er på flyt. Har hunden gjentatt atferden to ganger i repetisjon skal NOE forandre seg, dette være seg type belønning eller miljømessige faktorer. Evas tanke er at valpen/hunden skal allerede fra starten bli vandt til at atferden gjelder uansett, at den ikke skal bli fastlåst i visse betingelser for å kunne utføre den. Når de ytre faktorene hele veien forandrer seg, men atferden og etterhvert signalet forblir det samme sikrer dette både diskriminering og generalisering.

Det første hun innfører som en forstyrrelser (og leker seg litt med) er type belønninger. Dette er positive forstyrrelser som unngår å legge for stort press på hunden. Man kan variere hvor man holder den/legger den, men også hvorvidt det presenteres mat- sosial- eller lekebelønning. Avstandsbelønninger på forskjellige måter var hun en stor tilhenger av, både som forstyrrelser og som hjelpemiddel for å snu fokus på "utoverrettede" hunder inn på eier.
På spørsmål om hva hun da syntes om 80% regelen svarte hun at det kom ann på hvordan man definerer denne.: Hun bygger heller ikke atferden videre dersom den ikke er kommet opp på rundt 80%, men forstyrrelser/endringer i miljøet legger hun på med en gang hunden repeterer 2 vellykkede repetisjon etter hverandre.

Jeg er den første til å innrømme at mine måter å belønne på lenge har vært preget av faste, nærmest rigite mønstre. Veldig ofte har treningen vært fokusert på antall repetisjoner og prosentvis mestring, med svært liten variasjon i både belønning og rammer rundt treningen. Hvertfall tidlig i innlæringsfasen, når den har kommet et lite stykke lenger har jeg vært flinkere. Kanskje kan dette være årsaken til at diskrimineringen av signalene av og til har tatt lenger tid enn ventet??

Sosiale belønninger er også en av kjepphestene til Eva. Hun benytter både "bus", et belønningsord hun har innført i sitt treningssystem på lik linje med "fri" og "værsegod", men også kos og klapp uten signal.
"Bus" betyr lek og morro rundt meg, omtrendt som "fri" , men med den forskjell at "bus" kan være både lek med gjenstand, dynamisk lek med fører uten andre hjelpemidler og lek/hopp/sprett etter godbit.
Jeg har lenge gått i den tro at rene sosiale belønninger ofte fører til skuffelser hos hundene, at det medfører å "snyte de" for noe bedre de forventer. Dette så jeg på kurset at var LANGT ifra tilfellet. Noen av de høytempererte hundene fikk "jording" av førers kos og klapp og de sosiale labbene på kurset ble jo YR av ren glede når mor satt igang med bus- pluddret, lå på alle fire eller hoppet rundt.
Det som slo meg var at vi helt har glemt dette aspektet ved treningen. Førers egne dynamikk, den høylytte jubelbrusen og de rolige kjærlighetsærklæringene, som vi tidligere brukte aktivt når vi jobbet mer "tradisjonelt"..... De har nå blitt ansett som gammeldags!! Jeg kommer til å benytte meg MYE mer av dette, mest med Ember men også noe med Maximus. Det ER uten tvil lettere å innføre sosiale belønninger på hunder der det sosiale med fører allerede har en viss verdi, men kos og taktil berøring fungerte SVÆRT godt på å roe Max'en noe ned i forflyttningene i fri ved foten!

Bilder av Max'en og meg, tatt av Ellen Christense

Det siste aspektet jeg bet meg spesielt merke i var passivitet som en helt naturlig del av treningen/hundeholdet. Vi kjenner jo alle selvfølgelig dette igjen, men Eva drar dette hakket lenger enn jeg er vandt med fra tidligere. Det står mye om dette i den nye utgaven av boken hennes "kontaktkontraktet", så jeg skal ikke skrive mye.. dette innlegget er blitt langt nok som det er ;)

Det jeg derimot vil si er at det tiltaler meg ENORMT å ikke sette hunden inn i bilen mellom hver økt, men at den skal kunne ligge sammen med meg mens vi pauser- eller på plassen mens andre trener videre. Det at det i tillegg er mange positive treningseffekter (blandt annet MEGET god stadga ;) ved dette taler bare som et ekstra pluss.
Ember og jeg begynte treningen med passivitetsøvelsen "ryggsekken" allerede denne helgen, og med Eva sin tanke om å RASKT innføre forstyrrelser gikk det utrolig fort. Jeg ble flere ganger overrasket over hvor fort hun gikk fram, men jammen fungerte det ikke utrolig godt. Lærdommen jeg tok av dette er at jeg ofte går ALTFOR sakte fram ;)

Diverse bilder, IKKE fra passivitetstreningen. Tatt av Ellen Christensen

TUSEN TAKK til Eva for en fantastisk helg, og TUSEN TAKK til alle deltakere som bidro til å gjøre denne helgen til en utrolig hyggelig affære ;)

18 kommentarer:

Kari Anne sa...

Åh, nå ble jeg seriøst grønn av misunnelse! Høres ut som et innholdsrikt kurs på mer enn en måte! :-)

Hvis jeg har forstått innlegget ditt riktig, kjenner jeg igjen en god del av det du nevner. Bare at jeg nok ikke gjør det med vilje, eller tar det som en selvfølge.

Det med å slappe av i pausene skulle jeg hørt mer om, for jeg er ikke suuuuperglad i buret til enhver tid. Spesielt på sommeren når det er så varmt, da er det ikke alltid praktisk, syns jeg. Hva er "ryggsekken"?

Ember har forandret seg siden siste bilder, syns jeg :-) Vakker fortsatt.. :-)

Nina sa...

Åhååå.. jeg kunne skrevet et LAAANGT innlegg om ryggsekken. Det er en grunnøvelse for så mangt, både passivitet, forstyrrelser, håndtering etc etc.. virkelig matnyttig for alle å kunne mer om!Anbefaler deg heller at du kjøper den nye utgaven av boken hennes.
Eva sa det stod mye og godt forklart om denne passivitetstreningen der. Jeg skal kjøpe boken tvert :)

Har han forandret seg syntes du?? hvordan da? Jeg blir så nyskjerrig for jeg ser han jo hver dag.. vanskelig å legge merke til forandringene :)

Anneli sa...

Et godt innlegg om ei super hælj:) Det var så absolutt nok ei svensk dame jeg gjerne vil se mer til:) Supert at du tok initiativ til å få henne hit:) Og er helt med på hva du tenker rundt trening og det å være åpen for å ikke fastne i et helt rigid system.

Snakkes plutselig:)klem

Kari Anne sa...

Han har blitt betydelig mer voksen i uttrykket, og så syns jeg han har fått lenger snute og brunere ører.. Og nå ligner han ikke så veldig på Emil lenger :-)

Forrige uke var Emil 29 kg, forresten.. Det ser ut til å roe seg litt både med vekt og høyde nå.

Kjersti sa...

Takk for et veldig bra kurs. Bra initiativ å få Eva hit, klikk til deg Nina :-). Veldig bra blogginnlegg også, så jeg linket til deg istedet for å skrive om alt dette selv :-)

Christine sa...

Interessant at det er flere som begynner å tenke litt utenfor boksen og "fastsatte" rammer etter å ha vært på kurs...;)

Anonym sa...

Det med kos som belønning er noe jeg har tenkt litt ekstra på etter jeg fikk en sosial labrador i hus :) Aussiene mine har IKKE likt å bli tatt på under arbeid, det ville de helst ha hatt seg frabedt. Den ene kunne nok hatt godt av berøring for å roe seg ned... Men Eine ser jeg er veldig glad i kos, ros og klapp. Han vil mye heller gjøre det enn å ha drakamp f.eks. Det han for tiden synes er stor stas, er å gå rundt meg eller være i fanget mitt med leken i munnen mens jeg koser og godsnakker med ham. Da kan han tygge litt på leken og vrikker og åmer seg og synes det er veldig så koselig. Å dra med leken er ikke så kult. Han har ikke så naturlig for å ha drakamp, virker det som. Er det noe valpe-labrador-greier? Aussiene mine har jo hengt i filla fra dag en, så det er litt uvant å ha en som ikke gjør det.

Nina sa...

Kari Anne: Ja kanskje han har forandret seg litt? Han blir nok en "strømlinjeformet" gutt denne gule. Apropo kroppsform, har du sett Imre eller?? Dette er en lekker og kompakt jaktlabbe! Gikk på kurs med han i helgen.

Kjersti: ja takk det samme! Bare p linke vettu :) Håper vi sees igjen snart!

Christine: Syntes det er en sunn trend at flere begynner å se det finnes flere veier til Rom, og at den man har forsøkt å gå i flere år kanskje nødvendigvis ikke er den beste i ALLE situasjoner :) Jo flere verktøy i verktøykassa desto bedre!

Lone: Ember kampet helt OK fram til han begynte å miste tenner. Som du sier var det kanskje mer jakten etter filla og det å "vise den stolt fram" som var det store. Når han begynte å miste tenner la jeg kampleken helt bort og fokuserte heller på byttelek med ball. Nå når de nye tennene er på plass har jeg derimot tatt opp kampleken på nytt og ser det har skjedd en liten revolusjon". Han kamper nå med kjempe fin intensitet og kan henge skikkelig godt i filla! Han liker leken ekstra godt og blir ekstra ivrig dersom jeg dytter og knuffer litt på han. Ila kurset denne helgen kunne jeg faktisk løfte han opp fra bakken etter filla :D
Tror det bare er å prøve seg litt fram på hva slags kanplek han liker best, ikke være SÅ opptatt av "regler", og kanskje ikke styre så mye med det mens han er sår i gommene!
Kommer du på kenneltreffet??

Brennagjengen sa...

Har du ordna kurs og ikke sagt fra til meg, Nina?! Regner med det var en stor forglemmelse... :(

Brennagjengen sa...

Har du ordna kurs og ikke sagt fra til meg, Nina?! Regner med det var en stor forglemmelse... :(

Nina sa...

Dobbelposting til og med, ja DET understreker virkelig skuffelse og vantro Ida ;)

Nå har det seg derimot slik at dette kurset ble "annonsert" både her på bloggen OG på facebook.
Må følge med vettu ;)

Anonym sa...

Har ikke bestemt oss ang kenneltreffet enda. Har lyst, men prisene for å ha hund med på fly har økt (1000 kr tur/retur Tromsø-Oslo), så det ser ut for at det kan bli for kostbart. Men skal ta en diskusjon med økonomiansvarlig, så får vi se hva vi får til :)

Ang drakamp så tenker jeg at det nok har en del med modning også å gjøre og at intensiteten på den kommer seg etter hvert. Glemmer litt av at jeg har en liten valp :P

Kari Anne sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kari Anne sa...

Nina,
Hvis Imre er gul og Searover, så har jeg sett ham og syns han er nyyydelig. Hvis ikke, vet jeg ikke hvem det er :-)

Lone,
Emil henger i leken, han, og har gjort det hele veien gjennom tannfelling og alt. Selv om han blødde og JEG fikk vondt på hans vegne, hang han i filla som om livet stod på spill :-)
Hvis det er RETT fille, må vite. Og den rette filla er en rød snor med skinn i enden. :-)

Nina sa...

Kjære Kari Anne.. Jeg skjønte du mente Nina. Flira bare litt når jeg så jeg hadde fått nytt navn, og lurte veldig på hva du hadde i tankene AKKURAT når du skrev det ;)

Og ja, det var Searover Imre vi gikk på kurs sammen med. Hærlig og vakker fyr!

Kari Anne sa...

Jeg tenkte NINA, men skrev altså Hilde.. Jaja.. Ditt alter ego, kanskje? Bruk det for det det er verdt: Nei, det var ikke jeg som gjorde det, det var Hilde ;-)

Har ikke SETT sett Imre, bare på bilder, men han ser skikkelig fin ut! :-)

Havrevingens Ambra ~ * Udda * sa...

Hei,
Flott oppsummering om et flott kurs!
Jeg holder også på med det der prosjektet om å lage min EGEN tanke :)
Er kjempetakknemlig for at jeg fikk være med! Neste gang skal jammen Udda få delta også :)

Aina Rønningen sa...

Det er et utrolig bra referat, Nina!
Har helt glemt å si det. Jeg har brukt mye fra kurset som igjen førte til at jeg knakk koden på Jippi. Nå er vi i klasse 3 i tulle-lydighet (Rally). Ille moro!
Snart blir det ånkli LP.....