lørdag 20. november 2010

Fokus og balanse

Her om dagen skrev Lone et innlegget "kurskveld nr5", der en av de tingene hun skriver om er momentet "dekk og hold posisjon".
Eine, Lones hund, er i slekt med Ember og begge er de hunder med mye liv og lyst.
Jeg anbefalte Lone å bruke litt omvendt lokking i begynnelsen for å få Eine til å fryse i posisjon, ligge i ro, og på Lones spm om det ikke var vanskelig å fjerne denne igjen uttrykkte jeg at "Nei det er lett som en plett".
Jeg benyttet meg av dette på Ember i akkurat samme situasjon, han ble fort flink til å ligge musestille over lengre perioder og den omvendte lokkingen ble fort borte.

Veeel, NÅ tror jeg derimot vi har et lite prosjekt framfor oss. Jeg syntes utelukkende det er artig med en hund som vil MYE, men det bringer selvsagt også med seg nye utfordringer, slik som det å hele tiden ha fokus på stadgan: det å kunne holde en posisjon. Det å holde roen og "cool'en" vil mest sannsynlig være et livslangt fokus på denne lille ivrige skapningen.
Desverre er jeg enda ikke helt blitt vandt til dette og tar megselv i å "missligholde" dette fokuset. Jeg burde skamme meg. Legg blandt annet merke til begynnelsen på begge disse filmene jeg legger ved. Jeg LOVET megselv for en stund siden at jeg ikke skulle sette igang med selve treningen før Ember klarte å stå i ro, ha dette som en slags "igangsetter" av meg. Jeg var flink en liten periode, men se nå: Han står ikke stille et eneste sekund men tramper uavbrutt eller hopper og spretter rundt meg. Huff.... skjerpings!!

Vi har den senere tid jobbet med de frivillige posisjonsskiftene dekk- og sitt opp, noe som for Ember innebærer mye aktivitet og intensitet. Ember har svært lett for aktivitet og det å shape fram nye aktive atferder er sjelden noen utfordring, det som i hans tilfelle krever endel trening er det å sette disse i system og på signal ;)
Igår hadde i vår første økt med det å vente på signal. Jeg hadde planlagt å legge endel verdi ned i det å bare holde posisjonen mellom skiftene, men at fokuset ila øketene skulle bli nærmest bare dette hadde jeg ikke ventet. Jeg har trent både det å holde posisjonene dekk og sitt på trening, uten å blande inn posisjonsskiftene, og dette har gått veldig bra.
Nå er det slett ikke rart at han koblet disse øktene med skifter da disse er shapet inn på det samme teppet vi trente på under disse øktene, men uansett: Fokus kommer til å ha følgende prioritering framover

  1. Holde posisjon- det skal legges mye verdi i dette
  2. Fjerne den omvendte lokkingen- og dette tror jeg ikke vil bli like enkelt som når Ember holdt posisjonen i dekk, og enda ikke hadde lært et skifte. ;)
  3. Skiftene.... som jeg for all del tror blir kjempe fine til slutt :D

Og så skal vi kjøre mange frivillige dekker- og sitter uten skifter!!




Vi kjørte også en liten økt med det å holde fast apportbukken, nå i utgangsstilling.
Det er egentlig bare selve innkomsten som gjenstår da han har fin fart og intensitet ut og griper apportbukken med et godt grep. Jeg ønsker å ha på plass et godt grep i utgangsstillingen før vi begynner å kjører frivillige innkomster med apporten. Vi har fjernet den omvendte lokkingen når han holder fast i front, men ser at jeg heller ganske ubevisst bruker denne når han skal holde fast i utgangsposisjon. Hmmmmm... dettemå fjernes sporenstreks ;)



Pipingen i bakgrunn er MaxiTaxi som også vil være med... han fikk en økt m stimuluskontroll på snurr og frivillig løfting av labber på avstand til slutt :D

5 kommentarer:

Siv sa...

Så flink du er!

Nina sa...

TUUUUUUUUUUUSEN TAKK Siv!! :D

Charlotte sa...

Jeg vil (skal) ha en jaktlabb! Så fiiin han er, Nina!!

Nina sa...

Ja ikke saaant! :D
Han er hærlig, den blideste og mest positive gutten jeg kjenner!!!
Helt til å spise opp!

Anonym sa...

Skikkelig skikkelig skikkelig herlig Ember virker! Herlig!