søndag 14. november 2010

Stollek

Kjersti og jeg leste begge referater fra Maria kurs i Hønefoss helgen 23-24okt. Gjengen på kurset fikk i lekse å lære hunden å runde en stol/gjenstand fram til neste samling. Dette er en flott "ta i" øvelse bort fra fører samt at det er en genial måte å få hunden i fart mot deg om du trener innkalling m stå eller dekk.
Jeg påbegynte dette med Ember allerede for flere mnd siden, men så var det dette med de gode hensiktene da. Hjelper ikke om man ikke gjør noe med de!! Etter 1 økt ble det hele glemt.

Motivert av blandt annet Christine sin blogg ble enige om å utfordre hverandre. Ikke kan VI være noe dårligere enn deltakerene på Mariakurset ;)
På 3 uker skulle vi lære Gøye og Ember å runde en stol på 10meters avstand.
Imorgen har det gått 3 uker siden utfordringen ble gitt og status er følgende:

Ember kan runde Stolen om han først sendes på kortere avstand.
Om jeg hadde sendt fra 10m på 1 forsøk tror jeg ikke han ville klart det..... pr. idag.
Han har suuper fart på kortere avstand, men blir nok litt usikker når vi øker opp til 10. Her blir farten ut noe redusert. Ikke så rart med tanke på hvor lite vi har fått gjort dette.... Ønsker meg innendørs treningshall med GODT underlag hundene ikke spinner avgårde på!!!

Jaja.. har vi klart det da kjersti? Gjalt utfordringen på 1 forsøk?

Litt film:

11 kommentarer:

Anneli sa...

SÅ bra:) Flinke dere:)
Klem

Christine sa...

Stilig! Så bra tempo du har fått til på veien ut også :)

Charlotte sa...

juhu!!! festlig!!

Nina sa...

Hihihi... ja han er jo søøøøøt da Charlotte :D
Takk Anneli! Og Christine, den farten er ikke min fortjeneste. Denne hunden gjør alt med innlevelse og iver. Fantastisk! :D
Maxi lunter ut og små-gallopperer tilbake ;)

Ellen sa...

Flinkeste entusiastiske Ember - og Nina! :)

Anonym sa...

vad skoj ! jag har precis hållt på att lära Tuva samma sak.... vi har gjort det 3 grr och hon gör det klockrent.... snabbt ut och snabbt in.... första gången vi gjorde det så fatta hon direkt ! hellt otroligt snabbtänkt hund ! Eva / TUVA

Kjersti og Gøye sa...

Ja du (vi) har absolutt klart det! Gøye må også ha et par rep. på kortere avstand, men så kan jeg gå ut på 10 meter og hun holder god fart både ut og inn. Jeg har ikke fått filmet det da jeg var på kurs i helgen, og det er jo ikke akkurat filmlys når jeg kommer hjem fra jobb.
Siden vi har vært så flinke og har så talentfulle hunder :-) syntes jeg vi skal jobbe videre og kunne vise 20m på kurset med Thomas i desember. Er du med?

Siv sa...

Så flinke dere er! Skikkelig kult ser det ut som dere har det :)
Gå for 20 m!

Nina sa...

Ja vi har det utrolig artig!! OG så har vi jo værdens skjønneste hunder, ikke sant Kjersti ;)
Og nettopp derfor er jeg med på 20m til Thomaskurset (Du den fakturaen får jeg først betalt den 28.11- når lønninga kommer. Håper det går greit??)

Men du.. vi skal ikke slenge på noe mer da? En utfordring til? Disse utfordringene fungerer veldig bra for meg, slik at jeg faktisk setter meg en dato for å bli "ferdig".
Hvor langt er du kommet med posisjons skiftene dekk- og sitt opp?
Hva med å få disse på signal til Kurset? Og 2 m ifra?

Kjersti sa...

Selvsagt har vi verdens herligste hunder :-)
Posisjonsskifter har jeg ikke begynt med engang, så jeg er med på å ha dette på plass til kurset. Da er det bare å trene i vei, vi har akkurat 1 mnd. på oss.

Charlotte sa...

Flinkiser!
Kanskje jeg skal utfordre Jan-Sigurd med Leopold til å gjøre det samme? Løpe ut og rundt altså...(mulig JS velger å løpe selv....hmm)