mandag 2. mai 2011

Embers LP debut

Da har Ember debutert i LP ringen!
Jeg prikket ut et stevne i februar, et middels stort stevne i Moss hundeklubb da jeg har hørt bare godord om dette, og igår var dagen altså kommet.

Jeg var svært spendt, for å si det mildt. Oppkjøringen den siste uken ble ikke ideell da Ember tråkket over i sin ville ferd ut av bilen fredagen uken før, ble halt noen dager, og dermed måtte holdes i ro fram til 2 dager før stevnestart. I tillegg til dette skulle det bli spennende å se hvordan han taklet stevnemiljø, med alle de forstyrrelser og inntrykk dette innebærer.

Heldigvis fikk jeg fort følelsen av at dette kom til å gå veien. Ember var klar til å jobbe idet han kom ut av bilen og brydde seg lite om forstyrrelsene på plassen.
Jeg var så heldig å ha med meg min egen Coach, nemlig Ellen, som holdt meg i ørene. Minte meg på slagplanen, type oppvarming etc, og påså at jeg ikke begynte med tull i siste sekund (som å terpe på øvelser når nervøsiteten meldte seg).
Vi gikk en lang tur i området og etter flere timers venting, vi var start nr 25, ble det endelig vår tur.


Dommer var Elisabeth Isaksen og slik ble karakterene:

Visning av tenner: 10
Fellesdekk: 10
Til tross for at hunden ved siden av reiste seg og fikk en av de andre hundene med på "jaktlek" rundt i ringen!!
Lineføring: 8,5
Her sier dommer at "det er trist at en så fin fri ved fot skal ødelegges av fører".
Får trekk for at jeg "gjør for mye" av temposkiftene. Visste ikke at man trakk for dette tidligere, men nå vet jeg det. En erfaring rikere!

Dekk fra holdt: 10
Innkalling fra sitt:9,5
Trekk for at jeg går ifra hunden når den sitter skjevt! Nok en ny og fin erfaring å ha med seg. Visste ikke at man trakk for dette heller. Må etablere rutiner for å påse at hunden sitter rett!
Stå under marsj: 10
Fritt hopp over hinder: 9,5
Grunn/ noe skjev innsitt
Kontroll av hunden på avstand: 10
Helhet: 10
Og her fikk vi dagens tilbakemelding: Dommer sa at vi ga henne gåsehud på ryggen og dermed fortjente en soleklar 10 på helhet :) Den kommentaren vil jeg kunne leve på et halvt år frem i tid!!!

Poengsummen ble til slutt 193,5 poeng, noe som holdt til både opprykk og vinner av klassen.



Nei dette var artig.
Det beste ved hele opplevelsen var følelsen jeg fikk i ringen. En god balanse mellom detaljer og helhet på treningen den siste tiden har ført til at det har blitt mindre nervøst for MEG å gå kjeder. Jeg følte meg trygg på at han ville holde. Og Ember jobbet på han, som en liten helt. Han var med, hadde fult fokus på vårt, fra start til slutt. Nå er det bare opp til meg å klare å opprettholde dette, forvalte den flotte hunden jeg har på best mulig måte!!

Ember og jeg poserer for fotografen. Først med Caps'en vi vant, men som jeg ikke følte meg helt komf i, og deretter uten. Uten er mer oss!!

13 kommentarer:

Kjersti sa...

Gratulerer så mye med super debut. Dere er jo bare et superradarteam :-)

Kari Anne sa...

Blir helt rørt når jeg leser dette her, og skulle ØNSKE det fantes bittelitt video av opplevelsen det må ha vært å se dere i ringen!

Du skriver at oppkjøringen ikke ble ideell med noen dagers hvile, men er det helt utenkelig at det var nettopp ideelt det var? De gangene jeg har gått konkurranser, har jeg ikke trent noenting overhodet 1-2 dager i forveien, sånn at de skal virkelig få tid til å bli sugne på samarbeid :-)

Og for en tilbakemelding fra dommeren!!! Sukk.. :-)

Vel fortjent poengsum! Jeg regner nesten med at du svever enda :-)

Aina Rønningen sa...

Vel fortjent må jeg jo si! Du har jobbet så målrettet at jeg er ikke det minste overrasket. Slike resultater kommer ikke av seg selv.

Utrolig bra bilder! Og Ember er sannelig en staselig kar!
Så heldig han er som kom til deg, Nina!
: )

Anonym sa...

For en herlig tilbakemelding fra dommer!! Den skal du lagre deg godt bak øret og ta frem ikke bare et halvt år frem i tid, men mye lengre!

Hurra for dere!!

Kari Hansen sa...

Herlig Nina, grattis, grattis!!

Unknown sa...

Knall bra Nina! Dere er kjempe dyktige, gratulerer igjen!

Kerstin sa...

STOOOOR grattiskram till dig och Ember, Nina!!!! :-D
Ni är som gjorda för varandra..... ;-)

Disc Dogging Norge sa...

Fyyyyyyyyyyyyyyflate!! Dere er HELT råååååå!! Helt klart mine store forbilder innen LP, bare så DET er sagt ;))))))
KLEM fra meg og jentene!

Nina sa...

Takk takk og igjen takk. Svever fortsatt på skyene, og der vil jeg nok befinne meg en stund framover ;D

Kerstin: husker du ikke at jeg sa nettopp det?? Den hunden er som skapt for meg ;)

Karin: Næææ.. Hyggelig med ros altså, men syntes du skal satse på et forbilde som har gått annet enn kl1- og 2. ;)
Ikke rart jeg begynner å bli litt dreven på de klassene, har jo ikke gått annet.
Men takk alstå, alltid like hyggelig med deg. Du er så UTROLIG positiv og full av energi :D

Nå må du si ifra når nybegynnerkurset i agility går av stabelen!

Nina sa...

Kari Anne: Joda, det er sikkert ikke dumt med en dag eller to LP fri før stevne. Har tenkt å gi dagen før fri også neste gang vi skal starte, til tur i skogen etc, men 6 dager slik vi hadde nå!! Ember var VILL I KNIKKERSEN! Fikk tilnavnet Crasy banana.
Jeg måtte brukte de 2 siste dagene før stevnet til å virkelig gå inn for å tappe han for energi. Hadde vi startet etter 6 dagers hvile ville det IKKE gått spes godt!

Bare tenk deg Emil etter 6 dager i ro ;) Slik jeg kjenner hundene våre er de rimelig sammenliknbare.
Sugne på samarbeid er disse to uansett!!

Morten & Tira ;) sa...

Yey! Grattis. Dette var kjempebra da. Du er en sykt flink hundetrener, Nina!

Lise sa...

Gratulerer så mye med fantastisk poengsum og kommentarer fra dommeren! Utrolig bra debut

Merete sa...

Grattis sååååå mye med seieren, vel fortjent! :)