tirsdag 3. mai 2011

Lekser Amokk

Gjett om det er deilig å kunne legge kl1 bak oss og nå jobbe videre mot de andre klassene.
Da jeg den seneste tiden har prioritert trening fram til stevnestart har jeg ikke fått kommet ordentlig igang med leksene vi fikk til neste Amokk- samling.

Leksene er som følgende:

  1. Ember skal henge i halsbåndet mot en leke jeg har kastet
  2. Vi skal kunne gå en hel manekeng
  3. Ember skal kunne runde en stol på 15 meter og stoppe på stå
  4. Inneha frysmarkering på pinner

Status pr. dags dato:
  1. Henger i halsbåndet mot leke i fart. Ball som triller eller fille i lufta.
  2. Innehar stå under marsj, dekk og sitt under baklengs marsj, på signal. Dekk og sitt kan bli raskere.
  3. Kan runde en stol på 10m. Kan momentet "stå", i bevegelse. Nært meg, når jeg går/ løper bakover. Ikke på lenger avstand fra meg.
  4. Akkurat gått fra liten lapp til "normal stor" lapp med lukt, på vegg. Den lappen han leter etter er nå like stor som de luktfrie. Noe prøving og feiling, testfase, men det går fremover. Stort sett er søket fint og markeringen tydelig.

Planen denne uken:
En liten økt på hver av leksene, fordelt på 2 treningsstunder ila dagen.Feks:

  • Morgen: Driv/ Belønningsutvikling (Drag i halsbånd) + Stol/stå-moment
  • Ettermiddag/kveld: Mannekeng + neseprøve

    Driv/belønningsutvikling:
    leke- få opp pulsen og intensiteten, vinne leken, hive denne og etterhvert vente til leken ligger død før jeg slipper.
    Deretter øke "liggetid" med sekunder. Kriteriet for å få lov til å springe ut/hente leke er drag i halsbånd! Korte økter, høy intensitet. MYE lek!

    Stol/stå moment:
    Jobbe med momentene hver for seg. Ember må kunne momentet "stå" på avstand fra meg (ikke i bevegelse), i bevegelse mens jeg står stille og i bevegelse på avstand fra meg!
    Stolen er så og si i boks, men her skal det jobbes med fart inn til meg som kriterie. Løper han ikke FORT skal han ikke få belønningen, men ertes med denne. Suuper belønning for at han "tar i"!

    Mannekeng:
    Sette kriteriet på raske neddekker og sitter under baklengs marsj. (frivillige)
    Når disse sitter ønsker jeg å kjøre signalkontroll økter under baklengsmarsj, før jeg introduserer momentene i vanlig marsj. Kommer ikke til å kjøre mange øktene med et og samme moment i vanlig marsj men raskt innføre signalkontroll.

    Neseprøve:
    Søket og markeringen skal bli enda sikrere.
    Vil at vi skal ha jobbet oss gjennom testing fasen før jeg legger post'itene på gulvet.

    Og så må jeg ikke glemme å ta fram igjen de kl2 momentene vi allerede har jobbet noe med: Apporten og ruta.

    Wiiiii så gøy det skal bli å komme igang med nye øvelser og momenter. Det er tross alt momenttreningen jeg syntes er desidert artigst!! :D

  • 1 kommentar:

    Disc Dogging Norge sa...

    Dette var inspirerende å lese :D Jeg skal ut og trene på å runde stol i alle fall ;) *fnis*