lørdag 21. februar 2009

Fredagstrening

Igår møtter Grete og jeg til nok en kjempetrening. Føler mye begynner å komme på plass, at vi er inne i en slags positiv snøball-effekt.
Som resultat av fokus på "attityd", eller hundens innstilling til treningen, har vi fått til BETYDELIG mye mindre lyd men også et generelt bedre læringsmiljø.
Det virker som om øktene har blitt mer effektive og læringen går raskere. Vi får rett og slett bedre uttelling for den treninge vi legger ned. Hunden er mer konsentrert og fokusert grunnet mer ro i situasjonen. Ofte fokuserer vi kanskje i overkant mye på motivasjon (for ALL del, denne MÅ selvfølgelig ligge til grunn) men uten ro i sinnet til å kunne "fordøye" treningen blir øktene, etter den erfaring jeg nå har gjort meg, ikke like effektive!

Gårsdagens trening så som følgende ut:
  • Stå:
    Jeg tok igår endelig tak i denne øvelsen igjen. Vi har hatt hopp i front på plass ganske lenge, også på signal. Utfordringen har ligget i det faktum at Maximus under baklengs marsj ikke har hatt ro nok til å vente på signal. Han har tilbudt hopp-stå etter hopp-stå, ikke fått med seg at vi er inne i en økt med signalkontroll, og til slutt blitt frustrert når belønning ikke kommer.
    Igår, med betydelig mer ro i kroppen, fikk han endelig med seg poenget og VIPS var "problemet" løst. Jeg kunne til slutt gå ganske lange strekker baklengs marsj før signal, han fulgte marsjen og reagerte momentant på signalet. Virket som om det gikk opp et STORT lys!
    Neste økt skal vi gjenta akkurat det samme, før vi deretter legger øvelsen inn i forlengs marsj. OBS OBS: Det må i tillegg fokuseres på frivillige hopp-stå på avstand. Dette skal innføres innendørs.
  • Lineføring/FVF:
    Også her har det skjedd en hel del! Etter sist trening har det først og fremst løsnet for MEG! Jeg fikk opplevelsen av at jeg så absolutt kunne gå lengre strekker uten å miste engasjement. Igår strakk jeg strikken enda litt mer, inkluderte noen vendinger under marsjen (som fungerte overraskende bra!), og gjorde akkurat samme erfaring som sist. Her er det bare å jobbe videre!
    Maximus holdt stort sett den fine og rolige takten gjennom hele marsjen, men fokus må nå bli på å holde takten HELE veien og bryte "tripping" når strekkene blir lengre! Målbildet er en rolig og jevn takt gjennom hele "programmet".
  • Tannvisning:
    Jeg holdt meg til "planen", fikk først Grete til å kjøre omvendt- lokking for deretter å kjøre to små økter uten. Han ville først FRYKTELIG gjerne hoppe opp og hilse, men forstod raskt poenget. FLINK WOWWE! Neste økt skal jeg se om han kjenner igjen situasjonen også helt uten omvendt lokking. Han skal derimot få en belønning sittende i utgangsstilling før "dommer" nærmer seg, for på denne måten å trappe ned hjelpen men fremdeles "hjelpe" LITT.

Alt i alt hadde vi nok en kjempe trening. Jeg priser meg lykkelig over å ha funnet utrolig fine og dyktige treningspartnere som vil hverandre vel. Her skal vi sammen jobbe oss mot målene!! :)

PS: Jeg ønsker Ellen og Frikk TVI TVI på NKK utstilling i Bø idag!

Legger ved et bilde fra Mariakurset:

3 kommentarer:

Barte-Marte sa...

Så bra :) Dette er jeg misunnelig på da:) Så fort Marte er ferdig med godduftene vil vi veldig gjerne være med:)

Ellen Christensen sa...

Takk for lykkeønsken! :)
Kan ikke skjønne hva dommeren mente med: "A little to happy dog in the ring" ;)
Og dere har vært flinke å trent ser jeg. Veldig bra!

Piakvinnan sa...

Ja, bra träningskompisar är värda allt guld som finns!

Jag fattar inte, är verkligen Maximus inte ens ett år ännu? Och är så duktig? Fantastiskt :-) Själv har jag fått göra ett suuuperlångt uppehåll.

Norska är lite svårt för mig att läsa, men jag blir bara bättre och bättre ;-)