onsdag 18. februar 2009

Sakte men sikkert!

Heldigvis har jeg treningspartner som ikke er redd for lus.
Selvfølgelig tok vi våre forhåndsregler, hadde kun en hund ute av gangen og delte ikke leker, men møttes til trening DET GJORDE VI :)

Syntes selv vi fikk til noen skikkelig gode og effektive økter idag.
Jeg gjorde følgende:
  • Apporten:
    Maximus griper nå over det meste av gjenstander og "henger" godt, rolig og tung i denne. Han er svært så engasjert og nærmest hopper til for å få grepet gjenstanden fortest mulig når den kommer fram i synsfelt fra bakom ryggen.
    Med denne "evalueringen" i tankene innførte jeg idag selve apportbukken, og ser jeg her må gå kraftig tilbake på de kravene jeg ellers kan stille til "alle" andre gjenstander jeg presenterer.
    Han syntes rett og slett apportbukken er litt ekkel. Han griper ikke like villig og "stivnet" til, i tillegg til at denne fort genererer lyd.
    Skulle ikke tro det var "konsistensen" han reagerer på da andre gjenstander vi har trent med også har vært harde. Tipper dette rett og slett kommer av min "blunder" med apporten for en stund siden, noe som endte i en meget negativ situasjon for både hunden og megselv.
    Nå er det derimot på tide å ta tak i dette. Vi skal fortsette å jobbe med det at han skal ta gode og faste grep, jeg benytte flere gjenstander og innledningsvis kun innimellom ta fram apportbukken. Når jeg presenterer denne skal jeg kun ha et fåtall repetisjoner, gå ned på kravene og benytte SUPER belønning, før vi går tilbake til andre gjenstander igjen.
    I tillegg til dette skal jeg innføre bevegelse (jeg beveger meg og han må gripe i bevegelse- samt selvfølgelig bibeholde et godt og fast grep) med de gjenstander han pr. dags dato tar et godt grep i!
  • "Musematte", eller i vårt tilfelle: Bilmatte
    Vi har såvidt vært innom musematte mens Maximus fremdeles var pitte-liten valp, men ikke jobbet noe mer med dette før idag. Økten gikk derimot knirkefritt! Her er det bare å fortsette der vi slapp idag, gradvis øke avstanden til matta, og gradvis få fram det å holde posisjonen på denne, også uten omvendt lokking, før frisignal.
  • Rutine for det å avslutte øvelser.
    Jeg fundert MYE på hva som passer meg og Maximus best i forhold til det å avslutte øvelser. Jeg vil ha en god rutine som er tilpasset våre behov, som forteller hunden at øvelsen er ferdig og som han vil kjenne igjen både på trening og i konkurranseringen. Hvorfor jeg har valgt den rutinen jeg til slutt falt på kan jeg skrive om senere, det er nemlig en god og veloverveid tanke bak denne, men valget falt altså på det å gjøre en "helt om" etter endt moment. (For de som vil se dette i praksis se Maria sitt videoklipp)
    Vi startet idag med å legge masset av verdi ned i helt om fra utgangsstilling og får etterhvert fortsette med å legge på noen transportetapper før belønning. Jeg skal bruke dette konsekvent i min trening, etter hvert avsluttende moment!
  • Tannvisning
    Det er en synd og skam å si det, men dagen idag var faktisk første gang jeg og Maximus har trent på denne øvelsen. Jeg valgte å kjøre omvendt lokking (dvs "dommer" kjører lokkingen mens jeg belønner fra egen hånd) for å gjøre det HELT klart hva det her var snakk om. Maximus er av den SUUUPER HAPPY typen som helst vil overfalle alle tobente i pur glede, og jeg valgte derfor idag å gjøre det på denne måten. Allerede neste gang skal lokkingen vekk etter en liten påminnelse helt først i økten! Som med alt annet kan omvendt lokking fort bli en hjelp, og jeg har erfart at det (for min egen del) kan være vanskelig å kutte den raskt nok ut!
  • FVF
    Vi avsluttet treningen med én eneste strekke fvf der det var MIN oppgave å strekke meg selv, gå noen skritt lengre enn det jeg EGENTLIG følte meg konfortabel med. Det ble en fin strekke på 20 skritt, forbi bilen til Ellen med Frikk inni.

Ellers har jeg en følelse av at vi sakte men sikkert nærmer oss målet om mindre lyd i treningen. Det er fremdeles noe, men det er fint å ha treningspartner slik at man får flere øyne på seg når man jobber med denne problematikken. På denne måten får vi diskutert og vært to om det å observere eventuell fremgang i måten dette håndteres på.
I tillegg til dette er det fort gjort å "glemme seg", feks ikke ta like lange pauser som det en EGENTLIG har bestemt seg for å gjøre, og da er det gull verdt å ha noen der som kan minne deg på nettopp dette!!

Ellers har vi (Ellen og jeg) idag blitt enige om, og tatt hverandre høytidelig i hånden på, å kjøre minimum en kjede hver på hver bidige "fellestrening"!
De trenger ikke nødvendigvis være så lange eller avansert... men som de detaljopphengte damene vi er MÅ vi hjelpe hverandre med å se samt trene på HELHETEN.
Ergo: dette MÅ få plass på de treningene vi har sammen. Jeg kan bare prate for meg selv, men hjemme er jeg altfor flink til pirkearbeid kontra det å strekke strikken og vende hunden til å måtte jobbe lenger for belønning- uten å påvirke konsentrasjonen og det gode engasjementet!

2 kommentarer:

Ellen Christensen sa...

Nok en strålende trening! Og du er så flink til å blogge om det også. Er veldig glad for slike effektive og konstruktive treningsøkter - gull verdt! La oss fortsette i samme gode stim :)

Nina sa...

Nei du... vet du hva... det er ikke det at jeg er "flink" til å blogge om det- jeg blir bare skikkelig inspirert og motivert!

Fortsette i samme stim skal vi så ABSOLUTT!!!