fredag 5. februar 2010

Status kl II

Svenske kl II programmet:

  • Dekk og bli- med skjult fører. 3min
  • Fri V fot
  • Dekk under marsj
  • Innkalling med stå
  • Ruta
  • Apport
  • Fritt hopp over hinder
  • Avstandskommandering
Noen ganger blir man litt sprø av å tenke på alle de momenter som må inn før stevnestart.
Et fåtall føler jeg vi har sånn nogenlunde kontroll over: dekk og bli i 3min, dekk under marsj og FVF. Resterende øvelser er vi mer eller mindre igang med og har mer eller mindre igjen på.

INNKOMSTER:
Jeg har endelig bestemt meg for å ta tak i de dårlige innkomstene våre.
Ja jeg vet, "bad trainer" for å ikke ha tatt tak i dette tidligere, når man først så en lei tendens, men latskapen skal tydeligvis lenge leve ;)
Å ta tak i dette tidligere hadde uten tvil gjort det enklere for meg selv, de sitter nå SÅ godt i ryggmargen til Maximus at det er snakk om automatiserte bevegelser..... som nå altså må vekk.
Vi har begynt jobben, men den kommer nok uten tvil til å ta tid. Planen er trene på dette hver bidige dag, slik at vi forhåpentligvis får lært inn et nytt bevegelsesmønster innen rimelig tid.
Vi jobber både med belønningsplasseringene og target plassert ca 40cm bak min venstre side.

INNKALLING MED STÅ:
Her ser det litt lysere ut! Trøkket i "værsegod øvelsene" er allerede på vei opp.
Her har jeg måtte legge av meg en håndbevegelse jeg ubevisst har parret med "værsegod signalet", takk Astrid for å ha påpekt dette, noe som har økt tryggheten på det verbale signalet. Han snur 180grader, rimelig momentant, med trøkk og med høy intensitet, i stillestående og i bakovermarsj. Jeg vil fortsette med dette, ikke ta momentet inn i galoppen, før jeg ser enda mer galskap på vei tilbake til belønningen, noe jeg trenger medhjelper til! Planen er å lå Maximus gå glipp av belønningen bak om han ikke snur momentant nok og løper så FORT han bare kan for å innhente belønningen hos medhjelper!

RUTA:
Må begynne å flytte rundt på ruta. Maximus må bli mer sikker på å "lete etter" raskeste vei- rett ut. Vi skal jobbe hovedsakelig med retningen, og ikke like mye med det å "finne midten".
Her trenger vi mengdertening og må virkelig sette av tid og konsentrene oss om denne øvelsen.

APPORT:
Vi fikk god hjelp i helgen med å se på denne øvelsen. Må jobbe videre med å få opp forventningen på apportbukken, kunne gripe den ute hos medhjelper (selv om medhjelper holder apportbukken noe igjen) og være suuper nøye på Pavlov og belønningskvalitet!
Gjerne starte økter på apporten som første øvelse under trening, og la han sitte litt i bilen for å få "kjørt seg opp" litt først ;)

HOPPEHINDER:
Her har vi fint driv over hinderet, men har ikke satt momentet inn fra utgangsstilling og på signal. Han har fine og raske sitter i bevegelse bort fra meg, på avstand, ute på tur, men vi har ikke satt disse inn i øvelsen enda.
Her må jeg begynne arbeidet med å sette hoppet på signal samt å sette momentene sammen til en øvelse.

AVSTAND:
Fikk i helgen tips om å IKKE benytte belønning bak hunden da den ofte ender med for høy forventning bakover. Dette gir seg utslag i bevegelse bakover (hunden letter på rumpa og forflytter denne noen cm), eller oppsitter ut mot siden, i et forsøk på å komme nærmere/innhente belønningen fortest mulig. (les atferdsøkonomi)
Jeg ble med en gang bevisst dette hos Maximus og har derfor lagt om strategien for å få fine og intensive forflyttninger uten bevegelse bakover!
Strategien er en kompinasjon av belønninger i posisjon og ball hevet fra meg.
Forflyttningene begynner virkelig å ta form og vi jobber nå med å sette sammen flere.

Huff... dette ble endel å jobbe med. Hvertfall når man skal jobbe med III/elite øvelsene samtidig.
Spøker det for stevnestart i Mai tror dere??

Ingen kommentarer: