fredag 31. desember 2010

Året som har gått- drømmer og målsetninger for det som kommer

Akkurat nå sitter jeg og storkoser meg i sofaen, klar for å møte det nye året med gutta-krutt.
Da dette er Ember sin første nyttårsaften ønsker jeg å tilbringe kvelden hjemme, kose meg med å tenke tilbake på det året som har vært samt tillate meg å drømme litt om det som kommer.

Maximus har vært på skitur med pappa'n sin og Ember har vært med meg, Mai og Mira, Marianne og Ronja samt Mariannes søster samt barn med deres to hunder (phu.. det var mange) på buss- og t-bane tur ned til Oslo Sentrum. Her gikk vi fra Oslo S opp til Nationaltheateret før vi tok akkurat den samme kollektivreisen hjem.
Deilig å ha fornøyde hunder og kunne nyter kvelden med et glass vin. Vet virkelig å slå ut håret hva? ;)

Det som slår meg når jeg titter tilbake på det året som har vært er at det har vært fylt av kontraster. Oppturer, nedturer, gleder og sorger. Men slik er vel kanskje de 12 mnd'ene som utgjør et år for de aller fleste.

I Januar gikk Maximus og jeg Mariakurs i 10-15 minusgrader, flere timer og to dager i strekk i et uisolert ridehus.. Jeg både kom og dro med et stort smil om munnen, hva betyr vel litt friskt vær når en får instruksjon av et av sine største forbilder?
Mariakurs ble det også i Mars, litt varmere denne gangen men ellers akkurat like inspirerende!
I Aprli gjennomførte Maximus en MH på Hauerseter og beviste virkelig hvilken stødig og selvsikker flott gutt han er. Samme mnd, bare en uke senere, fikk han derimot sin første kollaps og skremte virkelig livet av oss. Vi var redd dette skulle medføre slutten, men heldigvis gjorde det ikke det!
Maximus kom seg tilsynelatende raskt og i Mai startet vi LP2 i Forshaga, dro iland 184 poeng og fikk dermed opprykk til kl3
Samme mnd, samme dagen vi fikk opprykket faktisk, kom Ember i hus. Dette må sies å ha vært årets hundehøydepunkt, for oss tobeinte men også for Maximus. Gutta fant tonen med En gang og storkoser seg fremdeles i hverandres selskap!
Det varte derimot ikke lenge før Maximus igjen viste tegn til å ikke være helt i form og i Juni fant fantastiske Kristin Halle ut av det flere veterinærer hadde forsøkt å finne svaret på i over et år, Maximus fikk diagnosen Anaplasma og Myastenia Gravis.
Juli gikk bort i valpetid og ferie, men allerede i August var jeg og de to gutta på treningsbesøk til Thomas Stokke i Fjugesta.
I September var vi så heldige å få gå kurs for utrolig dyktige Eva Bodfäldt for deretter å helgen etter å delta på Kennel Ringlets sitt valpetreff.
Vi har vært mye i Sverige, Ember og jeg, for i November var vi tilbake i Fjugesta for å gå konkurranselydighetskurs for Fanny Gott og Thomas Stokke.
I Desember var tanken at Maximus skulle få gå konkurranselydighetskurs for Thomas i Drammen, men da han han stort sett hadde fått tatt det med ro i hele juli,august, september og november ble det Ember som fikk være med på dette også. Torger har derimot drevet gradvis opptrening av Max'en og til vår store glede kan vi konstatere at han idag tåler mye mer enn i sommer, ikke bærer preg av fysiske belastninger som det å trekke på ski samt generelt virker mye friskere og raskere! Vi har enda ikke måttet benytte oss av medikamentet Mestinon, som vi fikk på resept i Oktober!


For kommende år har jeg både mål og drømmer.
Konkrete mål for Maximus er blandt annet å
  1. Delta på kurs igjen sammen, bare han og jeg!
  2. Starte freestyle ila året! Vise alle hvor artig vi har det sammen og at en Norsk riesengutt også kan danse! ;)

Freestylen har vist seg å være super trening for Maximus. Vi har plukket ut og trent momenter med Maximus sin kropp i tankene. Ingen belastende bevegelser eller positurer, bare momenter og øvelser han har lett for samt fungerer løsgjørende!

Jeg drømmer om at han vil fortsette å holde denne formtoppen, for gjør han dette vil jeg etterhvert kunne håpe på at Myastenia'en har gått i remisjon, slik enkelte forskere mener at den kan. Holder han formen vil jeg i tillegg kunne begynne å tenke på å gjennoppta lydigheten, som både han og jeg syntes er rasende festlig, men viktigst av alt er selvfølgelig det at Maxen har det bra, er frisk og rask!!

Mål for Ember:

  1. Starte LP kl1 ila våren/sommeren
  2. Få opprykket til LP kl2
  3. Være startklar til LP kl2 ila året

Og så er det meg da,, jeg har så mange mål at det nesten gjør vondt. Utfordre meg selv mer. Gå kurs for instruktører jeg ikke har gått for tidligere. Prioritere andre ting enn hund høyere. Reise. SLUTTE Å RØYKE.. Nei huff, jeg har så mange mål, både hunderelaterte og ikke hunderelaterte, at det ikke får plass her på bloggen. De får forbli i mitt hode, og i hundenes treningslogger ;)

GODT NYTT ÅR ALLE SAMMEN!!!!!

Jeg ønsker dere kun det aller beste i det nye året!

11 kommentarer:

Kari Anne sa...

Dette var jo overkommelige og beskjedne drømmer og planer for hundene, syns jeg :-) Når det gjelder deg selv, må du tenke 80% regelen der også.. Sånn at du ikke setter deg for høye kriterier og dermed ikke har nok suksess ;-)

Nå vet ikke jeg om du har forsøkt å slutte å røyke tidligere, men selv sluttet jeg for seks år siden.Cold Turkey, ved hjelp av Allan Carr sin "Endelig Ikke-røyker". Jeg begynte å lese boka en mandag, og tirsdagskvelden tok jeg min siste røyk. Selv nå, etter seks år, føler jeg fremdeles ren lykke og stolthet over at jeg lyktes med å bli røykfri, og den følelsen kan jeg virkelig anbefale :-)
Selv ikke i de dypeste vanskeligheter eller sorger har jeg savnet røyken... Men, du får det til når du er klar for det :-)

Angående helgen jeg er i Oslo, så vet jeg ikke når jeg kommer fram på torsdagen, og fredagen skal jeg shoppe litt før årsmøtet på kvelden. Jeg vet ikke hvor lenge dommerseminaret varer på lørdagen, og søndagen reiser jeg jo hjem igjen.. Skal ligge på hotell i Nydalen, du skjønner, jeg er storbruker av Coop Hotellkupp, og får tre netter på firestjerners hotell til 1648 kroner ;-)

Og det hadde jo vært morsomt om du også meldte deg på CU kurset, så hadde vi jo møttes :-)

Og så vil jeg ønske dere et herlig nytt år, og ønsker at Max holder seg frisk i hele 2011, og at alle mål og drømmer blir nådd og oppfylt og vel så det :-)

Nina sa...

Ja det er helt klart overkommelige mål :) Orker ikke sette mål som bare stresser meg, snarere enn å virke motiverende.
Og så har jeg egentlig mer enn nok med "mine" mål ;) Det er nok de som kommer til å kreve mest!

Jeg har sluttet å røyke tidligere, akkurat som du med Allan Carr sin bok. Og så lett det var! Problemet er altså ikke å slutte, men ikke å BEGYNNE igjen ;)

Jeg ønsker deg også et fantastisk nytt år Kari Anne! Måtte 2011 glede deg og gi dere mange flotte øyeblikk og opplevelser!
Stor klem fra meg!

AnneGry sa...

Jeg håper du sier fra når du og Maximus skal ut og danse! Han er SÅÅ herlig den barte-gutten!
Blir så glad av å høre at den fysiske treningen fungerer for ham! Krysser fingre og tær for at dere kan ta opp lydigheten igjen!

Og, du må nok belage deg på å revidere de målene til Ember i løpet av året. :)

Kari-Anne Undlien sa...

Hund er gøy, og en livsstil for mange av oss. Men viktig å huske på at livet har mange flere ting å by på også :)

Jeg mener å huske din forrige røykeslutt, Nina. Og var sikker på at du ikke lenger røykte. Men så feil kan man ta ;)

Selv er jeg godt inne i mitt andre røykfrie år, og min røykeslutt var alt annet enn enkel for å si det mildt (cold turkey her også). Men samtidig har det vært min redning fra å starte igjen. Vil ikke gjennom det samme igjen. Og samboer har sagt at hvis jeg skulle finne på begynne å røyke igjen så får jeg ikke lov til å slutte en gang til.. ^^

Ta en titt inne på Slutta.no hvis du vil hente litt inspirasjon til et nytt forsøk. Er sikker på at du også knekker koden en vakker dag :)

Ønsker deg et riktig godt og fremgangsrikt nytt år!

Christine sa...

Godt nytt år! Jeg håper at du også til neste år tar deg tid til å dele din kunnskap med meg, både på bloggen og in real life! Vi sees forhåpentligvis snart :)

Nina sa...

Anne Fry: a er han ikke rett og slett den skjønneste Barte-gutten av dem ALLE ;)
Da krysser vi alle sammen. hadde vært SÅÅÅååå gøy å kunne trene litt LP igjen. Selv om dansen er kjempe artig. Og skal selvfølgelig si ifra!

kari-Anne: takk for linken! Jeg er absolutt ute etter inspirasjon til å nå målet! Det er som faen at eg begynte igen, tenk så dum det går ann å bli å ville utsette seg selv for NOK et kutt. aja, håper man lærer denne gangen ;)

Christine: Bare en ting å si: Takk det samme!!! Håper vi sees snart. Skal forresten møte kristin imorgen, mandag. Være med?

Nina sa...

hahaha.. ser du har fått nytt navn Anne Gry ;)
Anne fry er ikke så dumt det heller ;I

Kari Anne sa...

Det slo meg plutselig at du kanskje må skifte fokus.. og istedenfor å si at du vil SLUTTE å røyke - si at du vil BLI røykfri. Det er jo slik vi tenker for hundene ;-) Uønsket atferd? Hva vil vi hunden skal gjøre i steden? Vi trener jo ikke DEM til å SLUTTE med noe, men vi trener dem til å gjøre noe annet i stedenfor ;-)

Håh, nå syns jeg at jeg var ufattelig klok og vis, altså!! *klapper meg selv på skulderen*

Anonym sa...

Kari Anne, du er kjempeklok og vis! Akkurat sånn man skal tenke :D Heier på deg, Nina, for å bli røykfri! Men vet du hva ene foreleseren vår i helsepsykologi sa? Hun sa at god helse har fire områder: rusmidler, blodtrykk, trening og kosthold. Tre av dem måtte være bra, den siste kunne man slække litt med ;) Man kan jo ikke være perfekt heller.

Nina sa...

Ja Kari Anne er så absolutt både klok og vis :)
Rusmidler... er så rart å tenke på at jeg ruser meg selv med røyken.
Og jeg som ser på megselv som rimelig avholds ;)

Hmm.. ift de fire områdene. Ikke er jeg spes flink til å spise jevnlig (men jeg spiser sundt altså), blotrykket er bra og det eneste jeg trener er hund.
Har tydeligvis flere ting jeg bør fokusere på ;)

Anonym sa...

Alt til sin tid! Klem :)