lørdag 11. desember 2010

Kjeding

På trening fredag gikk det opp for meg at momentene til øvelsene i kl1 virkelig begynner å bli bra. Det er rart med det, men hver gang ny valp kommer i hus virker det som om det kommer til å ta en evighet. Nå 6 mnd senere er jeg overrasket over hvor fort det har gått.

Slik er status pr idag:
  • Tannvisning: Ember viste tidligere tegn til at han ikke syntes dette var det artigste momentet han kjente til, trakk seg noe unna, så her har vi tatt det varsomt. Idag ser det derimot ut som om han har etablert en god assosiasjon. Når han nå virker trygg og glad i momentet må det generaliseres til flere "dommere" og alle delmomenter- som fungerer greit hver for seg- må dessuten kjedes
  • Fellesdekk: Har jobbet med tid og det å innføre andre hunder separat, under frivillige dekker. Nå er det på tide å sette de to sammen. Siden denne treningen har skjedd frivillig har hunden alltid lagt seg i front for meg og vi har aldri avsluttet med sitt opp i posisjon. Nå er det på tide å kjede alle del momentene, da selvsagt uten annet fokus enn dette.
    PS: Ember må først lære å sette seg opp i posisjon! (ved min venstre side)
  • Lineføring: Vendingene er OK, han kan trekke noe ut i høyre- og helt om vendinger. Dette må det jobbes mer med. Holdtene er fine og temposkifter fungerer bra.
    Det må jobbes mer med det å kunne sitte i utgangsstilling over litt tid samt jobbes videre med det å strekke strikken/kunne gå lengre strekker.
  • Dekk fra holdt: Alle momentene sitter hver for seg og vi har begynt å kjede disse. Ikke uventet må vi jobe oss gjennom det å kunne VENTE på dekk-signal. ;)
  • Innkalling: Har kjedet momentene. Fungerer meget bra.
  • Stå under marsj: Ember er blitt mye flinkere til å kunne fryse i posisjon. Momentet "det å bli stående" og selve hoppståmomentet fungerer bra hver for seg. Har innført hoppstå under baklengs marsj, også på signal. Veien videre består i å kjede de to del-momentene sammen i baklengsmarsj samt innføre denne i framlengsmarsj.
  • Hopp over hinder- Blankt, men har ønsket meg hoppehinder til jul ;)
  • Avstand: fungerer fint, også på signal, på kort avstand. Har derimot aldri startet med hunden i utgangsposisjon eller avsluttet med sitt opp ved min venstre side. Han må først lære sitt opp i denne posisjonen og deretter må vi kjede momentene.

Etter å ha skrevet ned denne statusen ser jeg at det nå er på HØY TID å sette delmomentene sammen til hele øvelser. Det spiller ingen rolle om vi feks ikke er oppe på riktig avstand i avstandskommanderingen enda, dette kan vi jobbe med separat.

Jeg kommer til å baklengskjede delmomentene til hele øvelser, men vil også begynne å forlengskjede små konkurransemessige kjeder. Jeg er fullstendig klar over at dette er en av mine svakeste sider som trener, at jeg er så opptatt av detaljene at hunden ikke får den helhetstreningen den burde hatt, så her må jeg nå ta meg i nakkeskinnet. Dette BURDE blitt introdusert for leeenge siden. Egentlig burde jeg innført det å kjede-jobbe over tid- jobbe seg gjennom mer enn en ting før belønning allerede når Ember kunne 2/3 momenter.

DET SPILLER INGEN ROLLE OM DETALJENE ER HEFTIGE DERSOM DET BRISTER I HELHETEN!! Da vil man uansett ikke komme seg gjennom hele programmet helskinnet ;)

5 kommentarer:

AnneGry sa...

Sååå flinke dere er! :)
AnneGry & Udda

Kjersti sa...

Så flinke dere er. Gleder meg virkelig til å se dere i action i helgen :-)

Marlene sa...

Det är så komiskt, vi sliter med exakt samma saker!! :) Dags att vi börjar gå vidare från detaljnördandet!

Christine sa...

Dere er så dyktige! Tenk at du har så mye boks allerede :)

Nina sa...

Kjersti: jeg gleder meg veldig til å se dere også!! Nå må jeg bare holde senga så jeg blir frisk til helgen!!

Marlene: Tror ikke vi er de eneste som jobber med oss selv når det gjelder detaljpirkingen. Tror dette er klikkertreneres akilleshel ;)

Christine: Ja det var akkurat det jeg tenkte også. Wow tenk så fort det har gått :D