fredag 9. desember 2011

2011/ 2012

For et par uker tilbake minnet Mette meg på hvor mye som egentlig har skjedd dette året!
Vi var på trening i Hundeparken da hun nevnte, nærmest i en bisetning, kurset vi var på med Thomas Stokke, i desember 2010. Det ble avholdt nettopp i Hundeparken.
Det fikk ballen til å rulle og den siste uka har jeg tenkt endel på hvor mye som har hendt siden da!!

Jeg husker det kurset godt. Ember var 9mnd, vi hadde jobbet mye med grunntreningen men hadde ikke inne et eneste helt moment. Vi hadde nærmest ikke signal på noe som helst, kun "Fri", "værsegod" og "sitt".
Jeg husker alt virket så "langt borte". Når jeg rett etter kurset satte meg ned for å skrive målsetningene våre for 2011 ville jeg sette realistiske mål. Realistiske var de, men kanskje litt lite vågale?! Man må jo ha noe å strekke seg etter!

Målene til Ember for 2011 var å starte LP kl1 ila våren/sommeren, få opprykket til LP kl2 og være startklar til LP kl2 ila året.
Vi har helt klart nådd målene! Jeg blir egentlig ganske stolt av å tenke på hva vi har utrettet dette året. Tenke seg til at vi nå jobber med kl3 og elite øvelsene! Jeg blir nærmest litt høy på megselv her jeg sitter ;)

Med denne litt selvgode stemningen i mente skal jeg med målene for 2012 være litt mer vågal.
I 2012 skal vi starte kl3, få opprykk til Eliten og ta en 1premie også der!
(Grøss... tok jeg i litt nå?) I tillegg til dette skal vi begynne å trene litt jakt i 2012 :)
Jeg syntes det er for galt at jeg har en jaktlabbe og ikke ofret jakttrening en eneste tanke.
Vi har ikke store visjoner og målsetninger her, men må da en eller annen gang i fremtiden klare å dra iland en 1premie i nybegynner. Ikke i 2012, men en gang i fremtiden, og da må jeg jo få ut fingeren og begynne å trene!!!
Jeg tror dessuten Ember har svært godt av litt avveksling fra LP treningen. Ikke fordi han ser ut til å behøve dette på det nåværende tidspunkt, men fordi jeg tror vi alle har godt av avveksling!

Målene til Maximus står det verre til med. Vi skulle delta på kurs igjen, bare han og jeg, samt starte freestyle ila året.
Det har ikke blitt et eneste kurs og vi er ikke kommet et eneste hakk videre i freestyletreningen . Han er med og trener her hjemme, men er sjeldent med på treninger i hundeklubben. Jeg syntes det er lettere å kun ha en hund å konsentrere meg om. Da vi har tillagt oss en rutine på at han får et griseøre når Ember og jeg reiser syntes han det er helt greit å bli igjen hjemme. Han er jo dessuten sammen med pappa'en sin! Et par ganger i uken får han joggetur når Ember og jeg trener, så det er forsåvidt ikke noe synd på han. Bare jeg som får dårlig samvittighet. :/

Når det kommer til drømmen om at han skulle holde seg frisk gjennom dette året har det derimot gått bedre! Han er kvikk og rask, blid og glad!
Til tross for dette kommer vi ikke til å ta opp trening i større grad. Jeg har nok med aktiv LP trening av 1 hund, men jeg skal helt klart fortsette å aktivisere han!

Mål for Maximus i 2012 er derfor 1 nytt triks hver mnd. Han elsker å shapes, jeg får god trening og han blir fornøyd. Bedre målsetning finnes vel ikke??
Har dere gode tips til triks dere syntes vi bør gyve løs på er det bare å komme med forslag!!

Og så til syvende og sist var det Mine mål da.
Et av målene for 2011 var å utfordre meg selv mer. Jeg syntes jeg har turt mer, men har helt klart fremdeles et stykke å gå.
Det blir jo litt bakvendt dette med mål, skal jeg nå målene med Ember og Maximus er det jo kun opp til meg. Målene våre virker på hverandre.
Skal Max lære 12 triks ila året og Ember premieres i Elite er det kun opp til meg om vi lykkes.

I den sammenheng har jeg MASSER av ting å ta tak i!
Mitt overordnede mål det kommende året er å Jobbe hardt for at Ember og jeg skal bli en stabil konkurranse ekvipasje!
Jeg har nå innsett hvor mye som ligger på MEG, hvis vi skal få dette til!
Vi må helt klart ha gode momenter og en fin helhet, trene jevnt og trutt samt jobbe med det som kan gjøre det vanskelig for oss på stevne. Nå mener jeg ikke å være guffen, men jeg tror ikke hovedutfordringen vår ligger her. Jeg tror den ligger på MEG!

Jeg ønsker meg større trygghet, ro og selvsikkerhet.
Hvordan jeg skal få dette til er ikke HELT klart for meg enda, men jeg kan tenke meg flere aspekter virker inn.
Blandt disse er det jeg vet jeg er lite god på og derfor må fortsette meg: tørre å utfordre megselv! Jeg skal i tillegg gjøre kjede- og konkurransetreningen til en ENDA mer naturlig del av treningen, gå ut og "prestere" på nye steder og med nye mennesker tilstede, jobbe med at dette føles vanskelig og guffent. Og sist men ikke minst skal vi starte mer!! For hvordan skal jeg og Ember få rutine og bli trygge dersom jeg ikke utsetter oss for selve stevnesettingen?
Jeg har foreløpig sett meg ut 10-11.03 her i Drammen/Mjøndalshallen, 21.4 i Horten, Stovner Hundeklubb 26.05 og kanskje til og med NKK Drammen 02.03.06!?

I tillegg til dette har jeg et ønske om å lære mer om min egen mentale innstilling, eller tankevirksomhet. Mer enn jeg aner ligger sikkert her! Derfor er "Lyckas på tävling" Niina Svartberg nå på ønskelista til jul :D

Noen bilder fra året 2011:



JEG GLEDER MEG TIL Å SE HVA 2012 HAR Å BY PÅ :D

4 kommentarer:

Pia sa...

Grattis med vel oppnådde mål!

Så flink som dere er, er jeg helt sikker på at dere fikser målene for 2012! Skal følge med - og krysser fingrene for at det går veien :-)

Marie, Ellie og Balrog sa...

Så gøy å lese, heia heia :D

Anonym sa...

Tar det lang tid når du laster ned filmer på yotube? Hos meg tar det eeevigheter! Gjerne en time eller mer! Og det er bare filmer fra iPhonen som ikke er på mer enn noen minutter.

Merete sa...

Jeg har et triks til deg: balansere en ball på nesa (litt "firkanta" myke baller kan brukes)!
Så et bilde i går av en hund som gjorde det :)