søndag 5. februar 2012

Gjennomkjøring

Igår, lørdag, fulgte vi planen til punkt og prikke.
Kjørte gjennom alle kl3 øvelsene for å ta en gjennomkjøring og se hvor vi ligger ann i løypa.
At vi kjørte gjennom nettopp igår var ingen tilfeldighet. Jeg hadde gjort en avtale på facebook, med en vi ikke har trent sammen med tidligere, og benyttet derfor dagen til å "prestere" foran et nytt "publikum". Vedkommende har selv jaktlabbe, jeg hadde selvfølgelig et ønske om å vise oss fra vår beste side, og vips fikk jeg litt den samme nervøsiteten som man får på et stevne ;)

Gjennomkjøringen ble gjort konkurransemessig, men med 2 belønninger underveis.
Første belønning kom på siste etappe av "innkalling med dekk", altså idet hunden kalles videre fra dekk momentet, og den andre kom etter det femte skiftet i avstanden.

Summa summarum gikk det veldig fint, hadde dette vært konkurransedagen føler jeg meg sikker på at det hadde gått veien, men noe småplukk var det selvfølgelig!

Fri ved foten: Faktisk den øvelsen jeg var minst fornøyd med. Vi spurte pent andre som trente i hallen om å sitte med sine hunder langs "ringen" og fungere som publikum. Ember datt ut flere ganger, måtte liksom ha med seg hva som skjedde påutsiden av ringen, noe som blandt annet resulterte i skjeve holdter og dårlige vendinger.
HER MÅ VI FORTSETTE Å TRENE MED FORSTYRRELSER OG TA OPP FOKUSET PÅ KONSENTRASJON!

Sitt under marsj:
Ingen overraskelse her. Tregt nedsitt, i 2 bevegelser. Han reagerer umiddelbart på signalet "sitt", men siger ned de siste cm. Dette er noe jeg ser for meg at vi må jobbe MYE med! Han har satt seg slik siden han var liten valp, så dette blir nok ingen lett bevegelse å bli kvitt. Skal ikke henge meg opp i dette før start, men MÅ snart ta tak i det.

Innkalling med dekk, fra dekk: (Her kom 1 belønning)
Må skape større forventning og forståelse for siste etappe. Denne ligger det rett og slett ikke nok verdi i! Det er mer enn nok fart i momentet når jegkjører det for seg selv. Altså legger ned hunden og kaller han inn fra kort avstand, men når jeg legger til hele øvelsen blir han usikker. Her må jeg tørre å kjøre flere hele øvelser!

Ruta: KNALLFIN! Til tross for at ruta stod plassert langt inn i et hjørne av hallen og selv mer erfarne hunder hadde vanskeligheter med plasseringen! Skal jeg være en skikkelig pirkepinn (noe jeg tross alt ER) kunne innkalligen fra ruta vært bedre. Vi kan jobbe mer med det å finne posisjonen ved foten idet jeg kaller inn!

Apport over hinder: Fin, men noe TRAMP!! i avleveringen. Kommer utelukkende av høy forventning til momentet. Her må jeg jobbe med at han skal sitte heeeeelt stille og IKKE belønne selve avleveringen- hvor som helst ellers i øvelsen. bare ikke avleveringen!!

Metallapport:
Samme som ovenfor!

Neseprøve:
Ufokusert ut :/ Grrrrr... Får med seg alt annet som skjer idet "stevneleder" legger ut neseprøven. Men velger hvertfall rett pinne!

Avstand: (Her kom 2 belønning)
Første skiftet ble feil, ellers KLOKKEREN!!! Den øvelsen jeg var ALLER mest fornøyd med!! Fine skifter selv etter 4 hele øvelser og 4 skifter før belønning. WOW :D

Denne gjennomkjøringen var den siste lille puffen jeg trengte for å få all motivasjon tilbake! Nå er jeg klar som et egg! Her skal det sannelig trenes hardt!!!!!
Skal sette meg ned imorgen og lage en ukeplan, med ukesmål. Slik at jeg virkelig får strukturert treningen!!

Hvordan planlegger forresten dere? Og hvor mange treningsdager, fys. treningsdager, rene turdager og hviledager får deres hunder??
Vær så vennlig å legg igjen kommentarer. Hadde vært svært lærerikt å vite hvordan andre tenker og legger opp sin trening!!

5 kommentarer:

Maren Teien sa...

Jeg varierer veldig, men hvis jeg har oppkjøring mot mesterskap eller andre konkurranser jeg ønsker toppform har jeg det noe slikt:

- 2 dager LP trening, 30-60 minutter (langkjøring). Her jobber jeg mye med utholdenhet og fart, og at hun skal være presis og rask uansett hvor sliten hun er.
- 3 dager LP trening med korte motivasjonsøkter deg jeg øker intensiteten i enkelte momenter (f.eks apportopptak, innsitt, første moment på avstand eller fart på innkalling). Ca 5 minutter pr dag. Jeg tar gjerne disse øktene under en vanlig rusletur der jeg tar med en ball i lomma.
- Fysisk langkjøring 2-3 ganger i uka. Kan f.eks være et par mil snøekjøring eller en sykkel/joggetur med svømming underveis.

Jeg tar gjerne langkjøring med fysisk og LP på samme dag, men varierer mye. Hviledagene blir gjerne de dagene med kun 5 min LP-trening. Dermed kan det fort bli 5 dager "hvile", men som oftest ikke mer enn 2-3 dager.

Dette er altså de gangene vi har skikkelig oppkjrøing. Resten av året trener vi LP 1 gang i uka og resten av uka blir det kanskje 1 dag med langkjøring fysisk og resten av uka bare tull og tøys ;)

Anonym sa...

Godt spørsmål, jeg lurer på det samme om andre !
På timeplanen har jeg : lydighet sammen med andre 2 kvelder i uken ( halvannen time hver gng), agility en gng ( 2 timer). Hvis ikke det er veldig kaldt, får Mia løpetur ca 30 -60 minutter hver ukedag morgen.
Ca 30-45 minutter ettermiddagstur. Lørdag og søndag litt lengre tur. Ellers litt lydighet/tull og tøys-trening i stua. Leser gjerne hvordan du gjør det også :-)
Hanne og Mia

Marie, Ellie og Balrog sa...

Sliter med å finne balansen mellom momentstrening og helhetstrening. Hvis jeg gjør for mye av det ene blir det andre dårligere og motsatt.
Balrog får mye tur løs i terrenget til daglig (heldig med jobben), men han blir jo ikke noe sliten av det egentlig,ettersom han er så vant til det, så for å trene kondisjon må jeg egentlig frem med skiene. Og det blir maks en gang i uka eller mindre.

Frem mot et stevne trener jeg omtrent hver dag måneden før - men varierer om det er en kortkort økt eller om vi holder på noen timer.
Men vi er såpass nye i dette her at vi ikke har funnet den gode rutinen og blitt trygge på hva som fungerer og ikke enda!
Derfor var det et veldig nyttig spørsmål fra din side syntes jeg! :)

siv sa...

Selv om jeg har gjort det ganske mange ganger til nå er jeg fortsatt ikke hundre prosent sikker på at jeg har funnet en oppkjøringsmåte som passer oss hver gang. Men før stevner har jeg funnet ut at det som funker best er å:
Kjøre mest helhet, lange og mange kjeder. Er det noen detaljer som blir dårlige legger jeg bare inn en belønning der i kjeden istedenfor å terpe for mye på bare en ting.
En dag lydighetstrening, en dag gjeting, tre dager intensiv lydighetstrening og deretter, dagen før stevne en lang tur løs i skogen for å slippe opp på alle krav og all presisjon og for å løse opp musklene.

Det er nok individuelt, men jeg holder en knapp på 90 % helhetstrening før en konkurranse

Nina sa...

TUSEN TAKK for alle kommentarer!! Nå har jeg virkelig fått noe å gruble på!

Skal prøve å komme tilbake med en vettug plan her på bloggen! :D