mandag 6. februar 2012

Utholdenhetstrening

Idag etter trening slo det meg:
Utholdenhets- eller kjedetrening er klikkertrenerenes sorte oliven eller kaffe om du vil.

Hvem kan med hånden på hjerte si de nøt den første slurken med kaffe?
Den har en bitter smak vi lærer å like, eller sette pris på grunnet dens gode egenskap koffein kicket på morgenen. Sannsyneligheten er stor for at du i begynnelsen måtte spe ut kaffen med MYE melk for å i det hele tatt få den ned strupen. Etterhvert klarer du deg derimot nesten ikke uten og kan drikke kun for nytelsen eller kosen sin skyld!

Og så oliven da, Greske, marinerte eller fylte. Visste dere at vi faktisk er genetisk programmert til å misslike bittre, salte smaker som dette. For å beskytte oss selv. Mange ganger vil en bitter smak indikere at noe er giftig eller farlig på en eller annen måte. Når du derfor bestemmer deg for å like Oliven bestemmer du deg derfor for å ignorere dette faresignalet, for å nyte de andre smakene eller egenskapene! Til slutt blir ikke en sommersalat det samme uten!

KJEDETRENINGEN ER OGSÅ EN "ACQUIRED TASTE"!! (Ervervet eller lært smak)
I begynnelsen blir du skjelven i knærne bare av tanken. Du kommer deg gjennom og puster lettet ut. Du overlevde denne gangen også, men likte hverken smaken eller konsistensen! ;)
Du "smaker" flere ganger da du føler og vet du må, men nyter det ikke spesielt mye. Etterhvert blir du derimot vant til smaken og jo flere biter du tar jo mer nyter du. Ja til slutt blir det hele en behagelig affære, det smaker riktig så godt!

Idag NØT jeg for første gang VIRKELIG utholdenhetstreningen. Det smakte godt!!
Jeg kan ikke huske å ha hatt det så artig tidligere, vært så trygg og avslappet.
Bare tenk om jeg, før jeg vet ordet av det, går ut og kjeder BARE for morroa sin del! DET HADDE VÆRT NOE DET!! :D

12 kommentarer:

Anonym sa...

Helt fantastisk bra skrevet!! :-)))) Mh Gro

Johanna sa...

Japp det ska vi!!

Vilket bra inlägg du skrivit!

Allt bra med er annars? :)

Nina sa...

Takk Gro ;)

Johanna: Alt står bra til! Fint at du har lagt ut film på bloggen din. Alltid artig med Retriever snutter :D

Lone sa...

test

Lone sa...

Oioi, du har helt rett! Var nå nettopp ute og gjorde en kjede og ble jo helt anspent av det *ler* Men har lært meg å nyte både kaffe og oliven, så da skal jeg vel kunne lære meg å like kjedetrening også ;)

Nina sa...

KULT Lone!! Det er en sånn instilling som kommer til å garantere det!! At du vil lære å like det altså! :D

Jenny/Nike sa...

Väldigt väl beskrivet! Ska tänka så på nästa pass!

Marie, Ellie og Balrog sa...

Kjempebra skrevet, kjenner meg igjen!

Mette sa...

Veldg morsom sammenligning! -og den traff:)) jeg venter på at jeg skal synes det er dødskult å kjedetrene...men øyner håp, siden jeg etter mange år tilslutt har klart å digge oliven!:))(jeg kommer garantert til å tenke på dette innlegget ditt neste gang jeg går en kjede:))

Johanna sa...

Kurs för Anne Dahlin :) .. Får faktiskt äran att träna med 2 labbar :) Ayla & Nike. Du får åka till Sverige och träna med oss ;)

Nina sa...

Johanna.. Holder dere til i Gävle området?? Ca 8timer å kjøre fra meg, men jeg tar VELDIG gjerne en tur i Sommer hvis jeg får!! :D

Kari Anne sa...

Men hvorfor er det så ille med kjedetrening? Hva er det som er så skrekkelig med det?

Har det med konkurransenerver å gjøre?