onsdag 30. april 2008

3-påtopp bøker for ny hundeier??

Det finnes utrolig mange spennende bøker ute på markedet, jeg har både fått frisket opp samt fråtset i ny kunnskap den seneste tiden!
Som litt mer erfaren hundeeier vet jeg ofte hva det er av hundebøker jeg leter etter. Dette er ofte "emnebøker" som spesielt tar for seg èn type problematikk, et bestemt fokus eller et spesifikt område innenfor hund. Disse fagbøkene henvender seg som oftest til "slike som meg", som vet hva det er de leter etter, eiere- og/eller trenere som allerede kan noe hund og er på utkikk etter å øke sin kompetanse.
Når en holder kurs er det derimot ofte helt nye hundeeiere som kontakter hundeskolen og kommer på kursene med sine valper. Det har ofte slått meg at jeg burde kunne anbefale en "3påtopp" liste av bøker jeg mener ALLE hundeeiere burde få med seg.... men i det mylderer av gode bøker kan det være vanskelig å velge. Valget må altså falle på 3 bøker som tar for seg forskjellige aspekter og utfyller hverandre på best mulig måte for den nye hundeeieren!
Spørsmålet mitt til alle dere er altså:

Hvilke 3 bøker burde stå på en slik liste? Målet er selvfølgelig at hundeeieren gjennom det å lese disse bøkene skal tilegne seg den mest grunnleggende kunnskapen i forhold til det å forstå og samhandle med sin hund!

Jeg er enda ikke HELT sikker på hvordan min liste ville sett ut, men etter næmere omtanke ser den nå slik ut :

  1. Kulturkollisjonen mellom hund og menneske. (Jean Donaldson)
  2. På talefot med hunden, de dempede signalene. (Turid Rugaas)
  3. Ikke skyt hunden (Karen Pryor)

KOM MED FORSLAG!!

4 kommentarer:

Siv sa...

Hvis jeg skal tenke etter hvilkene bøker jeg leste og lærte mest av da jeg var helt fersk var det:
1. Ikke skyt hunden
2. Klikkertrening for din hun
3. Dempende signaler
Ettersom jeg ble mer erfaren er det andre bøker som har betydd mye for meg, men disse tre var nok de som gjorde den største forandringen i min forståelse av hundetrening

Barte-Marte sa...

Hei!
Jeg henger meg på Siv sin kommentar, men bytter ut den første, så min liste ville vært:
1. Klikkertrening for din hund
2. På talefot med hunden
3. Kontakt - samspillet mellom deg og hunden
Ikke i nevnte rekkefølge, men om hverandre. Dette er bøker jeg synes det har vært mye fint å hente i, og som virker veldig logisk og lettfattelig når man leser.

Nina sa...

Jeg tenkte også på "Ikke skyt hunden", men er ikke denne for de litt mer interesserte? Og når kjøpte dere "klikkertrening for din hund"? Jeg tipper dette skjedde etter at dere allerede hadde valgt å bringe hundeholdet deres opp på et litt annet nivå, når dere hadde begynt å interessere dere spesielt for trening av hund?? Jeg stiller spørsmålstegn ved om den "vanlige familiehundeier" hadde syntes denne er like god som oss!?
Men for all del: jeg ser veldig godt hvorfor dere har valgt disse bøkene. De har alle betydd mye for meg også!
Bøker dere vil anbefale meg da? "Alltime best3"??
(har kjøpt shaping for suksess, men denne får vente til etter eksamen!!)

Nina sa...

OBS: Jeg må rette meg selv,når dere skrev "klikkertrening for din hund" tenkte jeg "lydighetstrening i teori og praksis" *FLAU*
Er derfor enig: denne boken kan anbefales alle!