tirsdag 9. desember 2008

Etter tidsskjemaet??

Jeg følte lenge at jeg på en måte hang litt etter tidsskjemaet. At jeg egentlig ikke hadde kommet så langt i treningen.
De siste dagene har jeg derimot blitt overbevist om at vi er akkurat der vi burde være.

Stakkar Maximus, han er jo bare 7mnd. En diger slamp av en valp.
Det ER masse å lære, men jeg har troen på å ikke ha hastverk. Jobbe oss gjennom de forskjellige øvelsene i vårt tempo og ta høyde for de utfordringer som måtte dukke opp.
Jeg lagde en liten liste over de tingene vi nesten har i boks, og ser at det egentlig bare er å sette sammen noen av disse sammen før vi har hele øvelser.
Jeg må dessuten ta meg selv i nakkeskinnet og sette signal på flere av arferdene, så har jeg mer å spille på i treningen.
Tror det er på tide å innføre det å sette sammen øvelser som en helt naturlig del av treningen. Først i det helt små selvfølgelig, og i rolige omgivelser frie for store forstyrrelser!

Jeg skal ellers bli mye flinkere til å styre tiden på treningen. Jeg er blitt ganske flink til dette i hverdagen, men på kurs er det verre. Tross hyppige pauser ER 1 1/2 time litt i lengste laget for min pubertetslus. Når det plutselig bli 2 hele timer er det jo som å be om "bråk"!
Til tross for at han er stor MÅ jeg ikke glemme at han er en liten gutt, men de hensyn dette innebærer!
Jeg føler han er HELT med den første timen, for deretter å dabbe av sakte men sikkert. Ikke rart andre hunder blir mer spennende når magen er mett, vi allerede har hatt flere gode lekerunder, og han begynner å bli sliten. Skal vi trene med forstyrrelser i nærheten er det jo helt meningsløst, for ikke å si vranglære, å holde på helt til de andre hundene virkelig er begynt å bli interessante. Hele poenger er å gi seg på topp, mens kontakten er knallgod og han gjør en sabla god jobb til tross for at det er andre hunder tilstede.
Det er da ingen ting i veien for at jeg heller kan observere de andre hundene de siste 20 minuttene mens Maximus venter i bilen!

Vel, uansett. Dette er de grunnleggende ferdighetene vi har jobbet endel med:
Lek
Fri og værsegod
Kontakt
Sitt og dekk, holde posisjon
Hoppstå og bli stående
Lineføring/ fri ved fot
Utgangsstilling
Bakpartskontroll (venstre vending, helt om)
Holdt under marsj
Apport (apportbukk + "felt gjenstander")
Burleker
Rygging
Starte eksplosivt fra posisjon stå, sitt og dekk

Jeg gir herved meg selv en tidsfrist, fram til julaften, å få satt sammen
  • Hoppstå og bli stående. Han skal være HELT klar på å holde posisjon (jeg skal kunne observere at han aktivt fokuserer på dette) til tross for at jeg dytter på han eller løper fra etc.
  • Starte eksplosivt et stykke unna og komme inn i utgangsposisjon. (Han skal finne posisjonen med en gang)
  • Lineføring med venstre om og helt om
  • Komme inn i utgangsstilling med apporten, UTEN Å TYGGE!!

Ellers har vi jo en hel del å jobbe med på "hverdagsnivået", og fortsetter der holder på:
Vente på "værsegod" ut dør etc
Innkalling med forstyrrelser
Gå på plassen når dørklokken ringer
Gå forbi fristelser (damer med "dingel-dangel" på håndvesker etc - veeldig fristende å hoppe opp og ta tak i)
Ligge pent og vente når vi spiser
Slå "av"/roe seg ned
Gå pent i bånd
"Sladre" på andre hunder (Gi meg beskjed om vi møter andre hunder på tur)

3 kommentarer:

Simen sa...

Der er jo kjempeflinke! Det er alltid sånn at man tenker på hvor man burde være, hvor flink man egentlig kunne vært, men nyt heller treningen i nuet :)

Nina sa...

Dette syntes jeg var en særdeles intelligent kommentar, og at den kom fra en 17 år gammel gutt er nesten ikke til å tro :)

Stå på Simen, jeg er bombesikker på at du kommer til å nå dine drømmer om fremtiden. (tenker da selvfølgelig hunderelatert) ;)

Barte-Marte sa...

Jepp, enig med Simen. Og dessuten - dere er jo kjempeflinke! Og kan masse - som de fleste bare kan drømme om! Gleder meg til å møte dere i morra, og til lørdag, har satt fram kamera så håper jeg får det med:) Klem