onsdag 18. mars 2009

Dagens treningsplan

Skal møte Ellen og Frikk til trening idag, og dette er dagens plan:
  • Starte med verdi for frivillig utgangsposisjon. Svært kort økt.
  • Kort økt verdiladning av rutine for å avslutte øvelser. (helt om)
  • Hoppstå under framlengs marsj. Fokus på spontan reaksjon på mitt signal.
    Først i "sidelengs marsj" for deretter å putte den inn i framlengs marsj.
  • Kjede kort strekke FVF - avslutte øvelse- stille oss opp for ny øvelse - hoppstå under marsj. (skal se om jeg får filmet denne)
  • Lengre strekker FVF. Fokus på utholdenhet.
    Økten skal kun bestå av forlengs marsj (ingen holter, vendinger eller temopskifter)
    Jeg vil "kjøpe" mindre posisjons "feil" og kontaktbrister fra hundens side. Gå noen steg etter at han har funnet posisjon igjen før belønning.
    Mål for denne mnd er å kunne krysse treningsplassen fram og tilbake, med god intensitet i FVF, før belønning.
  • Avslutte med fartsfylte innkallinger. Fokus på å finne posisjon (utgangsstilling) fra avstand. Han skal holdes av Ellen og på signal få løpe inn inn og finne posisjon. Kjempeuttelling for innsitt, bryte hopp og sprett på meg.

Ellers må vi videre denne mnd ikke glemme å trene videre på: holdter, vendinger, apport, targeting bilmatte, hopp over hinder og dekk under marsj.

Planen er å starte ila sommeren. Fram til utgangen av april skal det jobbes mye med å få momentene på plass. Deretter skal hovedfokus stå på helhet.

3 kommentarer:

Ellen Christensen sa...

Waou igjen! Du er så FLINK du Nina. Til think - plan - do! Ses i kveld :)

Simen sa...

Så flink du er å planlegge - og ikke minst så flink hund du har! Oliver hadde kanskje klart de tre, fire første punktene før han blir for trøtt til å jobbe...

Nina sa...

Heisann!

Ellen:Tja, om jeg er så flink vil jo kveldens økt vise ;)
En ting er å planlegge, en annen ting er å gjennomføre :)

Simen: Tror nok du også hadde fått dette til med Oliver.
Husk at hver økt er kort.
Ila hele treningen ser jeg for meg at det blir omtrentlig 18 minutters effektiv trening, resterende blir pauser for hundens del mens jeg vurderer treningen ilag med Ellen og hjelper henne med Frikk sitt treningsopplegg.

Skulle jeg kjørt alt eller flere ting i ett hadde nok maximus også blitt kjempesliten og lei!!