tirsdag 24. mars 2009

Kort takk

Jeg sitter oppslukt i siste innspurt av mappeoppgaver, de skal leveres på fredag kl 1200, og burde derfor lagt ned forbud mot "hundeblogging" fram til dette.
Jeg klarer derimot ikke å styre meg fra å sende en takk til Thomas Stokke for et JÆKLA BRA kurs i går kveld!!

Det er DETTE jeg kaller et konkurransekurs!!
Vi fikk flere utfordringer:

  • gjøre en innkomst i en "konkurransesetting", stille oss opp i utgangsposisjon og strekke denne så langt det lot seg gjøre (målet var 30 sek)
    Det var faktisk flere av hundene som ikke ville sette rompa i bakken overhodet da kursplassen var både blaut og gjørmete etter all snøsmelting.
    For Maxi var dette ikke noe problem, han smeller gladlig rumpa ned i bakken, men for oss er det passiviteten- det å sitte rolig i utgangsposisjon over tid- det må trenes mer på!
  • Gjøre innkomst, sitte i utgangsstilling i 10 sek, for deretter å gi signal "dekk" og gå ifra.
    Igjen var det for enkelte en utfordring å få hunden til å legge seg på det bløte og gjørmete underlaget. Maxi klasket derimot ned og ble liggende til fri- signal ble gitt. Han klarer å bli sittende rolig i utgangsstilling i 10 sek, men noe særlig mer enn dette syntes han er vanskelig.
  • Dekk med forstyrrelser. Her går vi sammen parvis, der det er medhjelpers oppgave å "lure" hunden ut av dekk. Dette har vi jobbet endel med og Maxi lar seg vanskelig lure. Her må vi rett og slett finne på noe vanskeligere!

Etter å ha trent disse momentene fikk vi kjøre en konkurransemessig inngang, med neddekk EN etter EN. Igjen ser jeg at våre vanskeligheter hverken ligger i innkomsten, neddekken eller det å bli liggende selv med andre hunder i nærheten. Vår utfordring ligger i det Å VENTE i utgangsposisjon. Passivitet er pyton ;) Her må det jobbes MYE MYE MYE mer!
Mål til neste Onsdag (fellestrening): kunne sitte i 30 sec!! Ellen skal få ta tiden!

Vi kjørte i tillegg til dette noen økter på tannvisning, noe vi burde trent mye mer på da Maxi helst skal hoppe opp og susse dommeren midt på truten.

Alt i alt var det en SUUPER kveld, det er som pokker at jeg har gått glipp av så mange (lus etc.) og ikke får vært med på de siste kveldene grunnet oppstart av eget kurs. Jeg gremmes og misunner de andre kursdeltakerene!

Ingen kommentarer: