lørdag 29. august 2009

Belønningsjunkie

Jeg ER og blir en belønningsjunkie.
Jeg belønner mye og ofte, ja enkelte ganger litt i overkant. Man blir ofte sittende igjen i et mønster det er vanskelig å komme bort ifra, og nettopp her er det jeg befinner meg!
Hver og enkelt øvelse i klI programmet sitter forsåvidt fint, han kan de og gjennomfører med glede og engasjement, men nå MÅ jeg bare komme meg videre.
Jeg er en flisespikker og har store vanskeligheter med å si meg fornøyd med detaljene i momentene. Det er derimot MITT ansvar å ikke glemme "det store bilde", forberede hunden på å kunne jobbe over lengre tid, med bibeholdt forventning om belønning. Forberede oss begge til stevnedagen og på denne måten legge opp til best mulig resultat.
Jeg har et godt stykke arbeid å gjøre med megselv når det gjelder mitt overdrevne fokus på detaljer, og heller åpne øynene for en god helhet!! Det spiller på en måte ingen trille om hunden stopper på centimeteren og setter seg opp i en høyreist "sitt opp" om ikke helheten er jevn og fin, om ikke hunden utstråler glede gjennom hele progrsmmet og har LYST til å fortsette å jobbe!!
Det KAN hende jeg lider av en slags frykt for at "alt kommer til å bryte sammen" dersom jeg strekker forventningen til belønningen. Isåfall må jeg VIRKELIG ta tak i megselv, med en slik overbevisning kommer man INGEN vei!!

I forhold til dette har jeg laget en målsetning for meg selv fram til Oktober, noe jeg virkelig skal jobbe systematisk med. JEG SKAL LÆRE MEG Å GI NOE SLIPP PÅ DETALJSTYRINGEN OG FOKUSERE MER PÅ HELHET!! Mitt mål fram til kurs hos Klickerklok, i slutten av oktober, er å ha en JÆVLA fin helhet, en hund som jobber godt og intensivt gjennom et helt klI program!
Jeg skal faktisk gå så langt som til å kjøre gjennom hele dette programmet på kursets første dag!

For å oppnå dette SKAL jeg kjøre kjeder minimum annenhver trening. Jeg skal tenke uforutsigbareSUUPER belønninger i enden av disse og "ping-ponge" lengden på kjedene.
De skal selvfølgelig tilpasses hunden, men jeg MÅ tørre å "slippe igjennom" mindre feil og etterhvert strekke de lenger! (min store angst??)

Planen er derfor at Maximus allerede i morgen ha det kjempe artig gjemmom 2 kjeder.
Vi sakl varme opp med litt FVF og innkalling før vi kjører kjedene:
  1. Innkalling- stå under marsj - apport
  2. FVF - Dekk under marsj

Skal deretter ha en økt -hopp over hinder og en med -dekk og bli før vi gir oss med lekeøkt og tur på ekebergsletta!

Får jeg kameraet til å fungere vil jeg legge ut BEVIS.. jeg SKAL gjennomføre til tross for "småplukk"!!

2 kommentarer:

Kari-Anne Undlien sa...

Hehehe, høres ut som du er inne på en god plan her! Må vel inrømme at jeg har akkurat samme tendens ;D

Ser frem til å begynne på det samme: lære hunden å måtte "tigge" bittelittegrann mer enn per idag. Ihvertfall når det gjelder øvelser som vi har vært gjennom hundreogørten ganger tidligere så er det vel greit å begynne strekke strikken litt.. ;P

Christine sa...

Hehe, jeg kjenner meg så veldig igjen! Det satt ganske langt inne for min del å starte med kjeder og klare å overse mindre feil. Men hvis det er noen trøst gjør det mindre vondt etterhvert ;) Også er det absolutt nødvendig hvis man skal ut å konkurrere. Er nok viktig å ha et forhold til hva man trener på, detaljer eller helhet. Stå på!