fredag 28. mai 2010

Ember

Ja det er kanskje på tide å skrive noen linjer om det nyeste tilskuddet til flokken :)
Tja, vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne.

Ember er en aldeles skjønn skapning. Han er på alle måter, hittil i alle fall, en ukomplisert og særdeles "veloppdragen" fyr.
Etter Maximus som valp var jeg forberedt på fler "rampestreker", men denne valpen biter ikke i hender eller buksebein, han raserer og leker med lekene sine- og det er det, han slapper av når vi slapper av og sover når jeg sliten og trøtt setter meg ned for å ta en hvil.
Han sover natten igjennom, har kun hatt to "uhell" inne, men viktigst av alt virker han å være en avslappet og avbalansert hund uten store redsler i livet.
Han er nyskjerrig i miljøet, elsker mennesker og blir fort varm i trøya med andre hunder.

Han tar nyheter med stor ro. Bilkjøring var ikke noe å la seg affisere av og en tur inn i matbutikken med meg var bare kjempespennende, halen sto høyt i sky og svinget lykkelig fra side til side! Idag skal vi fortsette å utforske verden, med blandt annet en tur til hundebutikken.

Ember er altså en trygg og uredd valp, men er samtidig mye "mykere" enn hva Maximus var på den alderen. Dersom han rolig og vennlig dyttes unna feks en ledning HOLDER han seg faktisk borte fra denne. (??)
Litt uvandt egentlig, Maximus tok dette som en lek og dersom han ble "holdt borte" fra noe, ja så skulle han HVERTFALL ha det!! Dette gjaldt også våre ben, en periode så det ut som om jeg hadde vasset i en dam med piraya!

Ember leker derimot med liv og lyst, noe Maximus aldrig gjorde som valp... ikke som voksen heller for den saks skyld.
Han syntes det er kjempespennende med jaktlek, løper etter filla med stjerner i blikket og griper- samt kamper tidvis veldig godt med denne. Han Eeeeelsker tennisballen, og da aller mest det å komme tilbake med den for å vise det fiiiineste han har fanget!! I motsetning til Maximus reagerer han også meget godt på verbal ros/pludring!
Til felles har de derimot det faktum at de er matMonstere begge to :)

Ember, som den veloppdragne lille valpen han er, var allerede KJEMPE god på å sitte... og det tolmodig samt heeeeelt musestille.. når vi fikk han i hus på søndag. Idet det rasler i en bolle eller er mat tilstede er hans første innskytelse å klaske rumpa ned, og bli sittende ;)
Vel, det er vi selvfølgelig i ferd med å avlære :)
De små treningsøktene vi har gjennomført har hatt fokus på AKTIVITET og skøyerstreker.

De første øktene var belønning for ALT annet enn å sitte, noe han gjør skjeldnere og skjeldnere. Sitten kommer derimot fremdeles dersom han blir usikker. Pga dette har vi superkorte og intensive økter med meget høy belønningsfrekvens, dersom han sitter ned under et pass uteblir belønningen helt til han gjør NOE SOM HELST annet!!
Vi har såvidt begynt med rygging, burleker, muse- og hånd target.
(Ved siden av hverdagslige ting som innkalling og båndtrening)
Ryggingen og burlekene er blitt favoritter allerede ;)

Selvfølgelig har jeg en slagplan ;) Nemlig det å få opp aktivitetsnivået og forståelsen av klikker-lekens "regler" før jeg innfører noe som helst som er passivt.
Missforstå meg rett nå, Ember er en livlig og kvikk valp i alle andre situasjoner men har nok fått endel belønninger i passivitet (sitte og vente med kontakt)
Fri signal trener vi i sammenheng med burlekene da jeg vil ha en god forståelse av dette allerede før jeg drar det inn i den omvendte lokkingen!
Vi jobber også med å leke i hvert pass, noe som ikke er like lett for en matglad wow's som har skjønt det er godbiter å høste. Inngangsporten til det å fortsette økten er derimot lek, noe han såvidt har begynt å skjønne tegningen av.

Nei dette skal bli spennende dere, en treningsmessig utfordring å omstille meg ganske kraftig.
Der det var regler og selvkontroll som gjaldt når Max'en var liten er det nå utfoldelse og stimulere til "rampestreker" som gjelder. Tror derimot dette skal gå kjempe greit da Ember er en glad og utadrettet gutt med jevnt over mye futt og krutt ellers i hverdagen :)

Ellers er det utrolig deilig å se at de to favorittgutta mine kommer så godt overens!
Jeg ser på fortsettelsen med trygghet om at dette skal bli helt ukomplisert å håndtere i hverdagen og spenning...
Ja det skal bli spennende å se hva man klarer å "skrive ned" på Embers "blanke ark" ;)

4 kommentarer:

Disc Dogging Norge sa...

YAY!! Dette var morsom lesing, Nina ;) Tror vi skal LPCH'e sammen jeg nå ;) *tihi*

Unknown sa...

Nå gleder jeg meg bare masse til å treffe Ember. Blir bra å få til noen treninger sammen - ekstra gøy når begge er i starten på treninga med et helt nytt individ:)

Kjersti & Gøye sa...

Han høres jo helt herlig ut :-) Vi må få til et valpetreff en dag, så småttisene kan få herje litt.

Elise sa...

Det er jo så morsomt å lese tidligere blogginnlegg om Ember og Maximus :) aå flinke og ikke minst strukturerte som dere er. Det er mye av dette jeg burde ha lest tidligere.. men jeg lærer av det nå!

Tror nok vi må øve mye mer på aktivitet heller enn passivitet nå videre..!! =)