onsdag 5. mai 2010

Ikke på latsiden!

Først må jeg få klappe Ellen og megselv på skulderen .... igjen ;)
Makan for noen effektive damer vi er.
Ikke engang snø, regn og sterk båst... og ISKALDE fingre.. setter en stopper for treningen! ;)
Vi møttes igår til en kald og guffen, men effektiv trening. Maximus virket tilbake i slaget etter en ukes treningsfri. Fortsetter han å "holde denne formen" tror jeg kanskje ikke det spøker for kl2 nå i Mai alikevel :)

Men aller først: NAFO seminar 2010 here I come :) Drar imorgen tidlig og er tilbake søndag!

Det står selvsagt flere spennende forelesninger og seminarer på tapeten, og jeg kan ikke annet enn å si at jeg gleder meg STORT.

Se bare på disse forelseningene:

Bruk av ekstinksjon i behandling, med et grundig eksempel (Børge Holden)
Relasjoner til klienten, et stebarn i atferdsanalysen? (Børge Holden)
Etablering av betingede forsterkere. En sammenlikningsstudie av to ulike prosedyrer for etablering av betingede forsterkere, en klassisk betingingsprosedyre og en SD-prosedyre. (Janne Mari Akselsen Sørensen)

Symposium: Det enkle er ofte det beste: Keep it simple. (Lyder kjent dere? ;)
Symposium: Kvalitetssikring av atferdsanalytiske tiltak.

Skinner’s Thery of Contingency Selection. (Ernest Vargas fra Skinner Foundation)

Og mange mange mange fler... Yippiiiii, jeg bare ELSKER faglig påfyll!! :)

6 kommentarer:

Ellen sa...

Ja DU var i hvertfall effektiv og flink. Og jeg møtte i hvertfall opp.. ;)
Drar du i morgen altså? Trodde vi hadde avtalt på torsdag jeg. Ja ja, får vel klare meg alene da.. Kos deg masse på seminaret. Det blir sikkert knallbra! Klemz:)

Nina sa...

Oj beklager missforståelsen!!
Det jeg mente var at vi må prøve å få til Tirsdag, Torsdag og en gang ila helgen neste uke!!
Ha en fin-fin helg Ellen! :)

Klem fra meg!

Veronica sa...

Heihei og takk for kommentar på bloggen! Bare gøy når folk stiller spørsmål ved det man skriver ;)
Jeg forstår hva du mener, og er delvis enig i det også. Men jeg mener fortsatt at avstandskommandoen er en form for diskriminasjon da posisjonen hunden har til fører, og miljøet generelt er ganske likt. Om utløsende stimuli for diskriminasjon er en farge (i f.eks. fargediskriminering) eller en kommando gitt av fører (hunden må jo diskriminere mellom kommandoene), mener jeg er underordnet. Det hele blir selvsagt et spørsmål om hvor man skal "trekke streken".
Forresten: tøff hund du har! ;)

Nina sa...

Hei Veronica! Så artig med en liten diskusjon :)

Nå skjønner jeg hva du mener men er fremdeles ikke enig.
Fonologiske diskriminative tester benyttes for å måle i hvilken grad feks en elev klarer å høre forskjell på to eller flere relativt like ord. feks. kjole & sjole.
Innen Visuelle tester er det også liten variasjon som skal diskrimineres. Meeen når det gjelder avstanden er hverken dine tegn eller dine ord svært like. Jeg vil ikke si med enig med at posisjonen til fører eller miljøet er likere enn i andre lydighetsøvelser. Hva med feks Ruta? Eller forskjellen på stå/dekk under marsj? Eller innkalling med stå og dekk?
"Sitt opp" mener JEG ikke lett kan forveksles med "dekk".
Når du ber hunden om å "sitte opp"/ "dekke er dessuten miljøbetingelsene svært forskjellige. På det ene signalet begynner den fra liggende, mens den begynner fra sittende på den andre. I mine øyne er det egentlig bare et valg. (Ser da bort ifra kl3 avstanden, men det var jo ikke den du hadde problemer med)
Målet må være å få en meget signalsterk/klok hund.. og velge signaler som ikke lett lar seg forveksle, men det HAR jo ikke du på denne øvelsen!

Jeg tror jeg hadde tenkt på helt andre årsaker til at atferden har blitt dårligere. Hvordan har du bla lært den inn. Ser du bruker tegn, dersom du har brukt lokking ER det jo vanlig at du må inn å reperasjonstrene! Læringen blir ikke like autentisk og når "hjelperene" plutselig faller bort gjør forståelsen det samme :)

Nina sa...

Ops.. mente ikke ruta, men mannekengen! :)

Nina sa...

PS: som jeg skrev i bloggen din:
Er for all del ikke uenig i at hunden må diskriminere mellom signalene, men jeg mener ikke at dette avstand er en diskriminasjons TEST el. Den må ikke diskriminere i større grad enn ved andre ord-signaler!