lørdag 1. mai 2010

Ember

Igår dro altså Ellen og jeg for å se på jaktlabbe-valper i Sverige, og FOR noen valper det var!!
Kerstin og Bengt ved kennel Ringlets hadde i forkant fortalt meg at dette var et meget jevnt kull, men at det skulle være SÅ jevnt hadde jeg ikke trodd.
Absolutt alle valpene var svært sosiale og kontaktsøkende, de hev seg over fille med liv og lyst og spurtet så beina for som trommestikker etter det som kunne bevege på seg.
Med så minimale forskjeller i kullet ble det til slutt "the feeling" som ble utslagsgivende for valg av valp. Når jeg fikk lille Ember i tankene fastnet jeg helt der og kom meg ikke videre. Det var bare han som stod i hodet på meg til slutt, ja kanskje var det kjærlighet ved første blikk?? ;)
Bare se på hærlige EMBER:



Bengt og Kerstin tok oss imot med åpne armer, vi fikk først møte alle de voksne hundene før vi fikk hilst og lekt med valpene. Til slutt fikk vi også en Retrieverjakt "oppvisning" der vi fikk sett alle de voksne hundene i aksjon. Mor til valpene, Anki var selvsagt også med!
Markeringer og dirigeringer stod for tur!
Både Ellen og jeg ble grådig imponert. Selvfølgelig over hundene i arbeid, de var rolige og konsentrerte i passivitet (mens skuddet og dummy for gjennom luften) men idet de ble satt i arbeid spurtet de som prosjektiler over marken. Og for noen dirigeringer, for et samarbeid!!
Det jeg derimot ble aller mest imopnert over var hvilken rolig, avbalansert og vennlig atmosfære som lå over hele hunderiet til Kerstin og Bengt. De tok like så godt med seg alle de voksne hundene ut på treningsmarken, 3 stk hver, hvorpå de jobbet med en og en mens de andre satt pent og så på.... løse.... uten noe mekk og mas.
Denne atmosfæren gjennomsydet alt, både den daglige omgangen med hundene og treningsfilosofi, og jeg kjente rett og slett at jeg ble rolig og trygg selv ;)
Nei, dette var både mennesker og hunder etter min smak!! Jeg kan ikke få beskrevet godt nok hvor god følelsen var da vi satt i bilen på vei hjem!
Så noen bilder av hele kullet og de voksne hundene, som alle var ute samtidig og omgikk hverandre uten et eneste bekymmer!


Det var ikke spesielt artig å måtte dra fra lille Ember, han skulle jo helst vært med hjem der og da, men da dette ikke lot seg gjøre (grunnet allerede fastsatt ferie etc) har kerstin og Bengt sagt ja til å ha han hos seg til den 23 mai... Og her vil han ha det helt fantastisk fram til vi henter han!! :)
På veien hjem stoppet vi selvsagt innom en hundebutikk, der vi fikk kjøpt bursdagsgave til Max'en som ble 2 år (!!!) igår!
Han fikk en DIGER oksemuskel når jeg kom hjem, og til tross for at han gleder seg til å bli storebror var han ikke så fryktelig interessert i å høre om dagen i Sverige når han heller kunne tygge.... og det for harde livet ;)

12 kommentarer:

Anonym sa...

Nåh for en nydelig liten sak! Gratulerer med nytt familiemedlem. Kahlo sender et tips til Maxi om å passe på øreflippene sine, det er nemlig ÆW når de sylskarpe pirajatennene fester seg der.

pippi og mette sa...

Det var søte tassen det:) Valper er jo bare sååå søte da :-) Blir spennende! - og grattis med dagen til Max!

Charlotte sa...

Jeg dævver av misunnelse....Diskuterte med en venninne i går om jeg kom til å velge en retriever neste gang jeg skal kjøpe hund, og etter å ha sett disse bildene så er saken grei. Yepp, det blir nok en retriever neste gang også. :-)

Havrevingens Ambra ~ * Udda * sa...

Ååååh, dere kler jo hverandre allerede! Såååå søt han er! :)
Gleder meg allerede til fortsettelsen!
Heldige deg som har med Ellen og kamera! Hun har jammen fanget dere fint! Man får jo tårer i øynene av å se hvor forelsket du er jo :)

Stine sa...

Åh, sukk mitt hjerte men brist ikke... Forelska jeg! Det er noe spesielt vakkert med retriever-valper :) Gratulerer og jeg gleder meg så masse til å møte han!! Heldiggris!!! Går fort til 23 mai ;)

Klem fra Stine

Unknown sa...

For noen nydelige valper Nina og det ser helt klart ut til å være kjærlighet ved første blikk :-)
Gratulerer med nytt familiemedlem!

birgitte sa...

hei du! så nydelig :) forstår at du fall for han, og d ser ut t å ver gjensidig! takk for diplom! håpe vi sjåast snart og at maximus e bedre!!

Anonym sa...

Tack för peppningen! Åh så söta!!! Ankungar är bäst=) Visst är de härliga Kerstin och Bengt! Jag blev också helt fascinerad av lugnet... Tråkigt att läsa om Maximus, hoppas att ni kommer på vad det är!

Kari Anne sa...

Åh, her sitter jeg med en sånn på femten uker og kjente det nappet GODT i valpelysten da jeg så de bildene!! For noen deilige krabater!!

Ja, jeg blir bare mer og mer fornøyd med min, jeg, så du har definitivt masse å glede deg til! :-)

Ember var kanonfin!!!! Ligna bittelitt på Emil :-) <3

Kjersti sa...

Gratulerer så mye med 2-årsdagen til Max'en og ikke minst grattis med ny lillebror, som ser helt herlig ut.
Vi må jo ha noen playdates da med Ember og Gøye.

Kari Hansen sa...

Åååå han er så søt - håper virkelig dette blir bra, du fortjener en frisk hund nå!!

Lone sa...

Høres herlig ut!!!