mandag 6. oktober 2008

Fokusområder fremover

Det viser seg som sagt at Maximus har fått kennelhoste, så vi må nok ta noen dager med fred og ro. Helt i ro kan vi erimot ikke være da Maxi KREVER sin trening, uten hvertfall NOE aktivisering vil han henge i garinene etterhvert ;)
Inntill han er kvikk og rask igjen tenkte jeg å trene på å holde posisjonen i både sitt, stå og dekk, noe vi kan gjøre innendørs i små økter.

Når han derimot er blitt friskere skal vi igjen gå igang med øvelser med mer bevegelse.
Ved siden av leken, som vi selvfølgelig skal jobbe jevnt og trutt med videre, fikk jeg i helgen flere tilbakemeldinger på momenter som burde forbedres.

Utgangsstilling-
Maximus vender for "grundt".
Vi har lært inn momentet med kloss-metoden, noe som har medført at han først starter veningen rett fremfor meg ved mitt kne. Han er en stor hund og får gjennom dette bevegelsesmønsteret liten plass å snu på. Ved å utføre momentet slik han idag gjør er sansyneligheten stor for at han enten vil
a) dulte borti meg når farten blir større, eller
b) få en treg innsitt da han må begynne å bremse tidlig for å få til bevegelsen med en store kroppen.

Som en løsning på dette skal jeg gå tilbake til klosstreningen, men nå legge opp til at han snur lenger bak. Han vil på denne måten får mer plass å snu samt at han ikke ville måtte senke farten like tidlig (slik at det ser ut som om han holder en jevnere fart inn)
Som en løsning på at han nå havner lenger bak har jeg tenkt til å klikke posisjonen bak på klossen, men legge belønningsplasseringen slik at han havner med framlabbene ved mitt venstre kne!

Posisjon
Det viste seg på kurs at jeg HAR belønnet posisjon for langt frem, noe som kom klart til uttrykk når vi begynte med vendinger.
Jeg skal derfor trene posisjon med fokus på det at JEG belønner riktig.
Jeg vil allerede her innføre det å bryte dersom et blir feil, men da legge opp neste repetisjon slik at hunden lykkes.

Når vi Maxi finner posisjonen i bevegelse rett frem vil jeg innføre vendinger.
Jeg skal stå på samme flekken, men bevege meg rundt i sirkel, og klikke+ belønne at hunden søker posisjon med labbene i høyde med mine ben. Det er her VELDIG viktig at jeg belønner utover, legger opp til suksess men bryter dersom et blir feil.

Signaler
Jeg skal ved siden av disse momentene skal jeg sette signal på ryggingen og musematta, for på denne måten å kunne innføre små kjeder om ikke lenge.

Hoppe bevegelse
Maria nevnte en ny og morsom innfallsvinkel til innlæring av stå med Hopp, noe vi alledere begynte på andre kursdag.
Jeg skal konsentrere meg om å fange atferden frivillig og få fram en fin hoppebevegelse med frambena. Om ikke annet kan det bli et fint triks, er vi derimot heldige kan vi bruke bevegelsen på både stå, innkalling med stå og avstandskommando.

Lineføring
Sist men ikke minst skal vi fortsette på lineføringen, øke og variere lengen, men også her være svært nøye med posisjon. Jeg skal bryte tvert dersom hunden feiler og legge opp til nytt forsøk med suksess!

Ingen kommentarer: