torsdag 23. oktober 2008

Innendørstrening

Meldte meg inn i Stovner hundeklubb da jeg flyttet inn til Oslo, men benyttet meg først av deres innendørs treninger på Hellerru i går kveld. Det var en helt ok hall, ikke så fin som den i Follo, men det faktum at vi har en innendørs treningsplass gjennom vinteren er fabelaktig!
Her skal vi trene mer!!

Først og fremst må jeg få skryte litt av burlekene.
Igår forduftet all tvil: Maximus elsker buret sitt! Han spurter inn som om han hadde hatt fanden hakk i hel og kan nå ligge med døren åpen under pausene i treningen.
Jeg ble faktisk litt overrasket over hvor flink han var blitt. Vi har jobbet endel med burlekene hjemme, men ikke vært flinke til å ta det med på trening!

Vi jobbet deretter med posisjon, lineføring og utgangsstilling.
Det jeg sitter igjen med av tanker fra treningen gjelder mine egne trenerferdigheter.
For det første ble det for mye trening, jeg hadde med meg stoppeklokken men glemte helt i min iver å benytte denne. Som resultat rakk lille Maxi å bli sliten under siste økten med fri ved fot, noe jeg kun kan klandre meg selv for. Første økt var strålende, mens han under andre økt både hadde mindre engasjement og fokus.
Jeg må ta meg sammen og HOLDE meg til planen, bruke stoppeklokken og IKKE falle for fristelsen det er å bare trene LITT til når det går bra.
jeg må bibeholde det fine engasjementet, ikke drepe det!!!

En annen tanke jeg gjorde meg gjaldt utgangsstillingen.
Vi jobber nå med klossen mer som en slags "target" for å få Maximus til å komme dypere inn i posisjon. Det fungerer forsåvidt bra, men jeg ser det kan bli vanskelig å fjerne klossen da han fremdeles søker grundt etter flere mnd med automatisering av denne bevegelsen.
Kanskje jeg etterhvert kan benytte en annen target jeg gradvis kan gjøre mindre?
Uansett, tipper klossen bak er kommet for å bli en god stund slik at Maxi får muligheten til å automatisere det nye bevegelsesmønsteret!

Jeg legger ut en liten snutt av utgangsstillingen. Ser jeg belønner for langt fram ved første forsøk, men tar meg heldigvis sammen etterhvert!:)

4 kommentarer:

Simen sa...

Hei! Wow, så stor han har blitt!

Hvorfor beveger du overkroppen når han kommer inn?

Anonym sa...

Sikkert for å se om han tramper på target eller ikke. Jeg synes det ser veldig bra ut og ble plutselig inspirert til å ut å trene dypere utg stilling jeg også :)

Nina sa...

Akkurat som Siv sier MÅ jeg nesten bevege overkroppen litt for å se om han tramper på target eller ikke! Hvis ikke hadde jeg nok fått kink i nakken ;)

Ellers føler jeg virkelig fokus på dette vil lønne seg i lengden. han vil ikke bli noe mindre og TRENGER plass til å vende!

Barte-Marte sa...

Hallo! Ser kjempebra ut - dere er så flinke! Og ja wow - så stor han har blitt! Vi har en date neste hælj vi? Klem