mandag 13. oktober 2008

Spor

Maxi skal fremdeles holdes i ro da han både snørrer og hoster noe.
Dette er derimot lettere sagt enn gjort.
Vi har selvfølgelig trent inne, lagt hovedvekt på rolige momenter som det å holde posisjonen samt noen korte shaping-av-triks økter. Dette duger derimot så ABSOLUTT IKKE for en gutt som er vandt med betydelig mer fysisk aktivitet i løpet av dagen.
Han har kviknet såpass til at han nå finner på egne aktiviteter i mangel på annen stimuli, som for eksempel gardin- turn, høylytte "sang-opptredener" for oss som tilskuere og intens bryting både med puter, tepper og annet som måtte være i hans vei!
Jeg trenger kanskje ikke gå nærmere inn på hvor hyggelig dette er??

Idag fikk jeg nok.
Da han skal holes unna høy fysisk aktivitet, men så absolutt trenger å fa beveget seg litt og brukt hodet tenkte jeg at SPOR var tingen!
DET VAR DET IKKE!

Et ungt spor og en heit hund, utsultet på atktivitet, er ingen god kombinasjon!
Det gikk faktisk så fort og galt at jeg nå har bestemt meg:
har jeg ikke muligheten til å vente i minimum en time skal jeg ikke engang tenke på å gå spor!

Ved å gå slike spor som i dag legger jeg rett og slett opp til problemer i sporet! Det blir faktisk AKKURAT slik jeg ikke vil ha det: fort og gæli!

På den andre siden er det nå helt bombesikkert at han har forstått oppgaven, hva den går ut på, og virkelig har et sug for å komme til slutten.
At han er motivert for oppgaven er sikkert og visst!
Nå gjelder det bare å ikke gå spor på måfå, men ha en klar tanke bak hvert spor for å legge opp til rolig, konsentrert og nøyaktig sporatferd!

Ingen kommentarer: