søndag 10. mai 2009

Shaping Triks

Jeg må ærlig innrømme "shaping-hjemmeleksen" min, fra trenersamlingens første helg, har vært temmelig nedprioritert den siste tiden. Det begynte bra, men ble senere glemt til fordel for skolearbeid og ren lydighetstrening.

Jeg skammer meg egentlig litt. Kan da ikke komme på neste samling i Juni og ikke ha noen ting å vise til!! Heldigvis har det seg slik at jeg har latt meg imopnere og motivere av andre svært dyktige trenere. Ellen viste fram noen heftige triks (freestylemomenter) på Onsdag, og dagen etter datt jeg igjen innom Ida og Bosses hjemmeside, en "medelev" på trenerkurset samt en ivrig "trikser" ;)

Jeg har jobbet hele helgen, og hva passer da ikke bedre enn noen små økter shaping fordelt på morgen og kveld?

"Hinke/halte" på framlabben- trikset har vært en lang prosess, men igår fikk vi ENDELIG gjennombruddet! Jeg vet janteloven fremdeles står meget sterkt her i vårt gode land, men jeg ER faktisk litt stolt av dette. Max'ern kan nå løfte labben og hinke/halte to små skritt før belønning, med omvendt lokking. Neste trenersamling ser plutselig litt lysere ut :)

Ellers var "bukke" og "rulle-rundt" så og si ferdige for et par uker siden, før de ble glemt og lagt på is ;) Nå er det på tide å ta de fram igjen, perfeksjonere og få litt bedre flyt litt slik at signalet kan legges på!

"Gå å sette seg/hvile med rompa på sekken/stolen" er det virkelig på tide vi begynnet å ta tak i... her har jeg desverre gjort svært lite til tross for at denne øvelsen begynte riktig så bra!

Skal se om jeg etterhvert får hjelp til å lage en liten triksesnutt, men NÅ skal jeg legge meg nedpå for en velfortjent liten høneblund. Ingen ting er som å sove litt på dagen med min gode kompis Max på armen, etter tidligvakt, litt shaping og tur i skogen!

2 kommentarer:

Barte-Marte sa...

Flott! Gleder meg til å se! Håper vi har en date neste fredag uansett. Har jo bursdagsgave til Maxitaxi og... Jeg kommer til å fordele litt shaping på jentene, blei aldri sagt noe om at det var den samme hunden som skulle få alle fem? Eller må jeg ha med melding hjemmefra for at det skal bli godkjent? Nå er Emil ute og legger spor for oss, i sidelengs regn. Marte og jeg kan heldigvis vente inne og håper det gir seg før vi skal ut... :-) Hei så lenge, klem

Ellen Christensen sa...

Vi endte opp med bare to som ville rundere i dag :-/ så da ble det et spor i stedet. Og det gikk ganske bra :)
Godt å se at du er igang med å shape triks. Vil ha visning snart! :)