lørdag 16. mai 2009

Trening og utredning

Onsdag var vi på nytt hos Trond Bergsjø, nå med video av den rare strekke-bevegelsen Maximus enkelte ganger framviser under trening.
Noen ganger, ikke alltid, men utelukkende under øvelser som inkluderer en rask neddekk, har Maximus måtte reise på seg og strekke kroppen sin i en svært unaturlig posisjon. Han ser ut som en forfangen hest, understilt bak og svært framstilt i front.
Jeg har selv tolket atferden dithen at det her er snakk om smerte eller stort ubehag da han blir stående i denne posisjone, til ubehaget tilsynelatende har sluppet taket, før han går tilbake til den øvelsen vi holdt på med. Han lar seg ikke "hjelpe" ut av denne posituren, men blir stående perpleks noen sekunder før alt tilsynelatende er "bra" igjen". Kroppen stivner, halen slutter å logre og blikket får et anderledes uttrykk... Og vips så er han seg selv igjen: aktiv med logrende hale. Det hele er svært merkverdig og påfallende, har som sagt hittil kun oppstått i dekk-situasjoner, aldri ellers i hverdagen.

Jeg har lenge vært bekymret, pratet med Trond om dette tidligere, og tok derfor på Onsdag med meg opptak av nettopp en slik episode til Trond.
Han hadde til tross for mange herrans år som veterinær aldri sett maken og ble rett og slett rimelig paff. Videoen viser klart ubahag, men hva dette kommer av kan være så mangt. Det kan være mage/tarm, rygg eller nakke, sener eller ledd.
Selv vil jeg selvsagt egentlig sette igang med de undersøkelser som kan taes, men ifølge Trond blir dette som å skyte i blinde. Det KAN hende vi er heldige og treffer blink, men sansynligheten for at jeg før dette må ut med mange titalls tusen er overveldende stor.

Planen foreløpig er derfor å unngå å framprovosere atferden i to uker framover, for så å føre en svært nitidig logg på episodene. Når på dagen skjer dette, har hunden spist i forkant, har han tom mage, hva er temperaturen på hunden etc etc.
Aller helst håper Trond han vil bli merkbart verre, slik at også andre symptomer dukker opp som kan snevre søket på den utløsende faktoren. Huff, det hadde sikkert vært flott for utredningen sin del, men personlig får jeg grøssninger av tanken.

Ellers fikk vi beskjed om å leve som vanlig, trene og gå turer. Helhetstilstanden til maxi er det nemlig INGENTING i veien med, han er kvikk og rask til tusen. Som vanlig har han en appetitt på både mat og livet som ikke likner grisen :)
Møtte derfor Ellen til trening igår, ungikk raske neddekker, men trente
  • Burleker
  • Tannvisning
  • Framadsending til matte
  • Mer burleker
  • Holdter i vendinger

Da jeg ikke får trent dekk og bli er tanken å virkelig ta tak i burlekene, slik at Maximus skal bli trygg og stabil på det å bli liggende over lengre tid uten action! For en action-junkie som Max Er dette vanskelig, men syntes vi fikk god framgang allerede på første trening med stor fokus på dette.

Tannvisningen begynner virkelig å ta form, det vi her trenger generalisering på andre "dommere" enn Ellen.

Fremadsending til matten gikk fint, Max'ern syntes dette er en suuper artig øvelse og spurter ut med stor iver. Jeg er her litt usikker på hvordan jeg skal legge opp treningen videre, men satser i første omgang på å gå over til å hovedsakelig belønne farten og retningen ut (med ball over hodet i fartsretning). Tanken er at han skal løpe lenger og lenger, i rak linje ut fra meg, før belønning. Litt usikker på når matten bør fjernes helt, og hvor mange ganger han bør få ende øvelsen med "target" på denne.

Holdter i vendinger gikk ogsp fint, her måtte jeg derimot benytte meg av omvendt lokking for å "roe-ned" gemyttene. Posisjonene var fine, men Max BLIR veldig heit og lyd kan lett forekomme. I løpet av de neste 2 øktene må omvendt lokk BORT, men det må fremdeles legges verdi ned i passiviteten gjennom rolige belønninger i posisjon før vi beveger oss videre. Målbildet er en fokusert og sanset hund.

Ha en strålende 17-Mai alle sammen!!

HIPP HIPP HURRAAAA!!! :)

Ingen kommentarer: